STRATO AG:s allmänna villkor
STRATO AG:s allmänna villkor, version 1.0
Uppdaterad: 2022-03-01
1. Tillämpningsområde, ändringar
- 1.1 Dessa allmänna villkor (GTC) från STRATO AG (nedan kallat STRATO) gäller för samtliga tjänster från STRATO.
- 1.2 STRATO tillhandahåller samtliga sina tjänster uteslutande på grundval av dessa allmänna villkor. Detta gäller i synnerhet även i fall då kunden själv tillämpar andra allmänna villkor vilka innehåller villkor som står i strid med eller avviker från de här förtecknade villkoren. STRATO:s här förtecknade villkor gäller även i fall då STRATO med kännedom om andra sådana villkor, vilka innehåller villkor som står i strid med eller avviker från de här förtecknade villkoren, till fullo utför avtalat uppdrag.
1.3 Utöver STRATO:s här förtecknade allmänna villkor gäller ytterligare särskilda villkor för enskilda produkter. Dessa villkor finns tillgängliga på följande adress https://strato.se/affarsvillkor. Dessa tilläggsvillkor gäller även för de fall då produkten i fråga enbart ingår i ett paket som kunden har bokat och som även omfattar andra tjänster.
Dessa särskilda villkor omfattar bland annat domänvillkoren, som finns tillgängliga på följande adress https://strato.se/affarsvillkor/ samt Microsoft-Customer-Agreement, som finns tillgängligt på följande adress https://docs.microsoft.com/en-us/partner-center/agreements och som du godkänner genom att bekräfta villkoren.
- 1.4 Om vi i egenskap av personuppgiftsbiträde enligt artikel 28 i GDPR ((EU:s allmänna dataskyddsförordning) behandlar personuppgifter för din räkning gäller utöver dessa allmänna villkor även ett avtal om behandling av personuppgifter. Detta avtal kan uppvisas vid inspektion av tillsynsmyndigheten för dataskydd. Avtalet om behandling av personuppgifter finner du via följande länk: https://strato.se/affarsvillkor/dpa/
- 1.5 STRATO kan, med beaktande av kundens legitima intressen, ändra dessa allmänna villkor med rimligt varsel. Om kunden inte invänder mot ändringen inom en av STRATO fastställd tidsfrist betraktas ändringen som godkänd. I ändringsmeddelandet informerar STRATO kunden om att ändringen kommer att träda i kraft om kunden inte invänder mot detta inom den fastställda tidsfristen. Denna ändringsmöjlighet är begränsad till ändringar som inte väsentligen förändrar förhållandet mellan utförd tjänst och ersättning. Den kan inte tillämpas på prishöjningar.
2. STRATO:s tjänster
- 2.1 De enskilda tjänsternas innehåll och omfattning följer av den beskrivning av tjänsterna som var aktuell vid tidpunkten för beställningen.
- 2.2 Tillgängligheten hos STRATO-servrarna och datavägarna fram till överföringspunkten till Internet är minst 99 % i genomsnitt per år. Detta gäller inte när motsvarande servrar inte kan nås på grund av tekniska eller andra problem som STRATO inte kan påverka (force majeure, tredjemansskador etc.).
- 2.3 STRATO utför regelbundet underhållsarbete på sina system för att säkra nätverksdriften samt för att upprätthålla nätverksintegriteten, tjänsternas driftskompatibilitet och dataskyddet. I detta syfte kan STRATO, med beaktande av kundens intressen, tillfälligt avbryta eller begränsa sina tjänster om detta motiveras av tungt vägande skäl. STRATO kommer i möjligaste mån att utföra underhållsarbetet under perioder med låg användning. Om det skulle bli nödvändigt med längre tillfälliga avstängningar eller begränsningar av tjänsten kommer STRATO att informera kunden i förväg om typen, omfattningen och varaktigheten av försämringen, i den mån detta är objektivt möjligt med hänsyn till omständigheterna och förutsatt att sådan information inte skulle försena undanröjandet av redan inträffat avbrott.
- 2.4 STRATO får ändra sina tjänster i den mån det är rimligt för kunden, med beaktande av kundens och STRATO:s intressen.
- 2.5 För att oavbrutet kunna garantera säkerheten, sekretessen, tillgängligheten, integriteten och motståndskraften hos STRATO:s och tredje parts system, nätverk, program, applikationer och data, kan STRATO helt eller delvis stänga av eller ändra program, applikationer, skript, appar, filer och länkar, inklusive uppdateringar, uppgraderingar eller installation av nya versioner, i den mån detta med beaktande av andra kunders intressen även kan anses vara rimligt för kunden. Detta gäller särskilt för program, applikationer, skript och appar för vilka tillverkarens resp. communityns support har upphört att gälla.
- 2.6 I den mån fasta IP-adresser tillhandahålls förbehåller sig STRATO rätten att ändra den IP-adress som tilldelats kunden i fall då detta är nödvändigt av tekniska eller rättsliga skäl.
- 2.7 I den mån så är nödvändigt och rimligt ska kunden samarbeta vid varje ändring av sina system, t.ex. genom att förnya åtkomstuppgifter eller genom att genomföra enkla uppdateringar och konverteringar.
- 2.8 Det är inte tillåtet att (helt eller delvis) överlåta användningen av servrar till anonym tredje part.
- 2.9 Användning av servrar för tillhandahållande av anonymiseringstjänster är utesluten.
- 2.10 I händelse av brister gäller lagstadgade garantibestämmelser.
- 2.11 För vissa tilläggstjänster bär STRATO kostnader som vi tar ut av våra kunder i form av en serviceavgift. Det kan röra sig om tjänster som exempelvis avtalsöverlåtelse, återaktivering av en beställning eller förnyad sändning av fakturor.
3. Upphovsrätt, licenser, äganderättsförbehåll
- 3.1 STRATO beviljar kunden en icke exklusiv nyttjanderätt till de program, applikationer, skript och appar som görs tillgängliga, med begränsning i tid till respektive avtalsperiod. STRATO förblir ägare till den programvara som ligger till grund för tjänsten. Det är inte tillåtet att bevilja tredje part nyttjanderätt. Avyttrande är därmed inte tillåtet. Kunden får inte fortsätta använda kopior av den tillhandahållna programvaran utan ska radera sådana kopior efter det att avtalsförhållandet har upphört. Denna bestämmelse gäller inte för programvara med öppen källkod; endast tillhörande licensvillkor är tillämpliga.
- 3.2 I alla andra avseenden gäller respektive tillverkares licensvillkor.
- 3.3 Det innehåll och alla texter, bilder, animationer, film- och ljudmaterial som STRATO tillhandahåller får kunden under avtalets löptid uteslutande använda till att utforma den internetnärvaro vilken är föremål för detta avtal. Det är inte tillåtet att bevilja tredje part nyttjanderätt. När kontraktet avslutas ska materialet raderas.
- 3.4 I den mån kunden själv inrättar, administrerar eller distribuerar licenser etc. för de tjänster som STRATO tillhandahåller, är denne skyldig att tillse att licenserna är korrekta. Detta gäller särskilt om kunden hanterar tekniska parametrar som är avgörande för omfattningen av licensen, t.ex. antal användarlicenser eller antal användare med åtkomsträttigheter.
- 3.5 Vid brott mot dessa bestämmelser har STRATO rätt att blockera den internetnärvaro inom vilken innehållet eller programvaran i hemsidesmodulerna används i strid med licensen, eller det projekt för vilket hemsidesmodulerna används i strid med licensen, till dess att bevis på legitimt bruk har lämnats.
- 3.6 Hårdvara och andra varor förblir STRATO:s egendom tills full betalning av motsvarande faktura har erhållits.
4. Betalningsvillkor
- 4.1 Nyttjandeavgifter ska betalas i förskott för hela avtalsperioden, om inte en kortare faktureringsperiod har avtalats. Kundens betalningar ska göras med kreditkort.
- 4.2 De angivna priserna är nettopriser exklusive moms. Innan beställningen slutförs visas det fullständiga priset inklusive moms.
- 4.3 Nyttjandebaserade avgifter ska erläggas efter slutet av respektive faktureringsperiod. Nyttjandebaserade avgifter baseras på respektive aktuell prislista, vilken STRATO med hänsyn till skälighet fastställer efter eget gottfinnande. Kundens betalningar ska göras med kreditkort. På kundportalen tillhandahåller STRATO en elektronisk faktura för varje betalningstransaktion.
- 4.4 STRATO kan ändra priserna i början av nästkommande avtalsperiod med en rimlig uppsägningstid på minst en månad. Om kunden inte invänder mot ändringen inom en av STRATO fastställd tidsfrist betraktas ändringen som godkänd. I ändringsmeddelandet informerar STRATO kunden om att ändringen kommer att träda i kraft om kunden inte invänder mot detta.
- 4.5 Kunden kan enbart åberopa motfordran mot STRATO:s fordringar utifrån obestridliga eller lagakraftvunna motkrav.
- 4.6 Fram till dess att kunden har betalat den förfallna fakturan har STRATO legitima skäl att blockera sina tjänster.
- 4.7 Även utan påminnelse blir kunden betalningsansvarig om det förfallna beloppet inte erläggs inom tio kalenderdagar efter mottagandet av fakturan. Det är avgörande att detta belopp inom denna tidsfrist kommer STRATO tillhanda på det konto som anges i fakturan.
- 4.8 Om kunden är betalningsansvarig även efter mottagande av påminnelse med rimlig betalningsfrist, kan STRATO utan uppsägningstid säga upp avtalsförhållandet med omedelbar verkan med utebliven betalning efter påminnelse med rimlig betalningsfrist som saklig grund. Saklig grund för uppsägning med omeldelbar verkan från STRATOS:s sida föreligger även i fall då insolvensförfarande begärs eller inleds mot kundens tillgångar eller om inledande av sådant förfarande avvisas på grund av bristande tillgångar.
- 4.9 Vid försenad betalning kan STRATO kräva ersättning för den skada som uppstått. STRATO kan även kräva ersättning för kostnader som uppstått på grund av returdebiteringar vilka kunden är ansvarig för.
5. Kundens skyldigheter
- 5.1 Kunden är skyldig att på ett korrekt och fullständigt vis lämna nödvändiga uppgifter samt att utan dröjsmål meddela eventuella ändringar. Detta gäller särskilt adressuppgifter, bankuppgifter och e-postadresser.
- 5.2 STRATO kan skicka information och förklaringar om avtalsförhållandet till kundens e-postadress. Det är kundens ansvar att som kontaktadress tillhandahålla en e-postadress som inte ingår i STRATO-paketet. I annat fall kan STRATO inte informera kunden ifall åtkomst blockeras.
- 5.3 Kunden förbinder sig att utan dröjsmål ändra tilldelade lösenord. Kunden är ansvarig för att välja och använda säkra lösenord för alla tjänster och åtkomster samt för att enbart använda dessa lösenord för en specifik tjänst eller åtkomst hos STRATO. Kunden ska hantera sina lösenord och andra åtkomstuppgifter omsorgsfullt och med sekretess. Kunden är även skyldig att betala för de tjänster som tredje part använder eller beställer via kundens åtkomstuppgifter och lösenord, i den mån denne kan hållas ansvarig för detta.
- 5.4 Kunden är skyldig att inrätta sina system, program, applikationer, skript, appar, filer, länkar och andra komponenter i enlighet med rådande ”Best Practice” eller branschstandard för informationssäkerhet på ett sådant sätt att säkerheten, sekretessen, integriteten och motståndskraften hos STRATO:s, andra STRATO-kunders och tredje parts system, nätverk, program, applikationer, skript, appar, filer och data inte försämras eller äventyras.
- 5.5 För vissa servrar har endast kunden administratörsrättigheter. STRATO kan inte hantera dessa servrar. Det åligger därför kunden att installera säkerhetsprogram, att regelbundet informera sig om nyupptäckta säkerhetsluckor samt att täppa till kända säkerhetsluckor. Installation av underhållsprogram eller andra program som tillhandahålls eller rekommenderas av STRATO befriar inte kunden från denna skyldighet.
- 5.6 Kunden ska regelbundet göra säkerhetskopior av all data. Dock får inte data som förvaras på STRATO:s servrar säkerhetskopieras. Om det är nödvändigt att återställa data i STRATO:s system ska kunden kostnadsfritt åter överföra berörda datafiler till STRATO:s server.
- 5.7 Kunden ska se till att dennes domäner och dessas innehåll inte bryter mot lagstadgade bestämmelser eller tredje parts rättigheter.
- 5.8 Kunden förbinder sig vidare att inte erbjuda domäner eller innehåll för nedladdning av extremistisk karaktär (gäller i synnerhet högerextremt innehåll) eller innehåll som är pornografiskt, kommersiellt erotiskt, våldsamt, våldsförhärligande, rasistiskt, diskriminerande, skadligt för ungdomar , som uppviglar till hat eller som är terroristiskt eller som uppviglar till hat, inte heller domäner eller innehåll som uppmanar eller anstiftar till brott. Detta gäller även om sådant innehåll görs tillgängligt genom hyperlänkar eller andra kopplingar som kunden skapar på tredje parts sidor.
- 5.9 Det är förbjudet att använda STRATO-tjänsterna för spridande av skadlig kod eller botnet-maleware, för sändande av skräppost och för nätfiske, för varumärkes- och upphovsrättsintrång, piratkopiering, bedrägliga eller vilseledande metoder, produktförfalskning liksom för annat beteende som bryter mot tillämplig lag.
- 5.10 Så snart STRATO behandlar personuppgifter för kundens räkning ska kunden med STRATO ingå ett avtal om behandling av personuppgifter i enlighet med artikel 28 i GDPR.
6. Rättsliga konsekvenser vid lagöverträdelser och fara
- 6.1 STRATO kan blockera tjänster om system agerar eller reagerar på ett sätt som avviker från det normala driftsbeteendet och därigenom försämrar säkerheten, sekretessen, tillgängligheten, integriteten och motståndskraften hos STRATO:s, andra STRATO-kunders och tredje parters system, nätverk, program, applikationer, skript, appar, filer och data i den mening som avses i avsnitt 5.4. Detta gäller även för det fall STRATO på grundval av objektiva indikationer misstänker sådan försämring. Härmed förtydligas att denna bestämmelse även gäller för så kallade Denial of Service-attacker (nedan kallade DoS-attacker) som kunden utför via sin server eller för vilka kundens server används av tredje part. I händelse av uppsåtlig handling från kundens sida kan STRATO utan uppsägningstid säga upp avtalsförhållandet med omedelbar verkan.
- 6.2 Om en server upprepade gånger är måltavla för DoS-attacker och en upprepning kan förväntas, får STRATO efter given varning utan uppsägningstid avsluta avtalsförhållandet med omedelbar verkan i fall då det inte finns någon rimlig möjlighet för STRATO att förhindra förväntade framtida DoS-attackerna eller sådana attackers inverkan på andra system.
- 6.3 Om tredje part på ett trovärdigt sätt hävdar att innehåll eller domäner gör intrång i deras rättigheter, eller om det på grundval av objektiva bevis verkar troligt att domäner eller innehåll bryter mot rättsliga bestämmelser, får STRATO blockera innehållet så länge som intrång eller tvist med tredje part gällande lagbrott kvarstår.
- 6.4 Om det eventuella intrånget begås av en domän kan STRATO även vidta åtgärder för att göra domänen otillgänglig. I de fall då det på grundval av objektiva bevis verkar säkerställt att en domän bryter mot rättsliga bestämmelser kan STRATO utan uppsägning säga upp avtalsförhållandet med omedelbar verkan.
- 6.5 Om innehåll erbjuds och visas i enlighet med punkt 5.7 kan STRATO även, i stället för att enbart blockera innehållet, utan uppsägning säga upp avtalet med omedelbar verkan.
- 6.6 Om kunden bryter mot ett förbud i avsnitt 5.8 kan STRATO blockera tjänsterna.
- 6.7 Om fakta motiverar antagandet att ett e-postmeddelande innehåller skadlig kod, att avsändarinformationen är falsk eller förklädd eller att det rör sig om oönskad eller förklädd kommersiell kommunikation kan STRATO avvisa e-postmeddelanden som sänds till företagets kunder.
- 6.8 STRATO:s betalningskrav består även under den period en tjänst har blockerats av ovanstående skäl.
- 6.9 Om kunden grovt bryter mot skyldigheterna enligt punkt 5 kan STRATO av kunden kräva skadestånd uppgående till ett schablonbelopp motsvarande den skada som kan förväntas vid normalt händelseförlopp. Parterna förbehålls rätten att bevisa att skada inte uppstått eller att skadan varit mer resp. mindre omfattande.
- 6.10 Vid spridning av terrorisminnehåll kommer STRATO, i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/784, att efter erhållande av avlägsnandeorder inom 24 timmar avlägsna innehållet eller göra det oåtkomligt. STRATO övervakar antal och typ av fall samt utvärderar lämpliga åtgärder för motverkande av spridning.
7. Undantag
- Kunden ska ersätta STRATO för alla skador som uppstår till följd av brott mot ovanstående bestämmelser, i den mån kunden kan hållas ansvarig därför. Skadeståndet omfattar även rimliga kostnader för nödvändigt rättsligt försvar. STRATO kommer omedelbart att informera kunden om STRATO eller tredje part gör anspråk på motsvarande rättigheter samt ge kunden möjlighet att framföra en kommentar härtill.
8. STRATO:s ansvar
- 8.1 STRATO är endast skadeståndsskyldigt i händelse av uppsåt och grov vårdslöshet från STRATO:s eller någon av dess ställföreträdares sida. Om STRATO eller någon av dess ställföreträdare bryter mot en väsentlig avtalsförpliktelse (kardinalförpliktelse) på ett sätt som äventyrar avtalets syfte, är ansvaret begränsat till sådan specifik skada som STRATO rimligen kunde ha förutsett när avtalet ingicks, såvida inte brottet mot förpliktelsen är uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
- 8.2 Denna inskränkning gäller inte vid skada på liv, kropp och/eller hälsa, inte heller vid ansvar enligt produktansvarslagen.
- 8.3 För det fall kunden är handlare, offentligrättslig juridisk person eller offentligrättsligt investeringsbolag begränsas ansvaret, utom vid uppsåt och grov vårdslöshet, till summan av de avtalsavgifter vilka kunden inom ramen för det specifika avtalsförhållandet betalat till STRATO under en period av två år innan den skadliga händelsen inträffade.
9. Kontraktstid, uppsägning
- 9.1 Om inget annat anges i det specifika erbjudandet förlängs avtalet automatiskt med en tidsperiod motsvarande den första avtalsperioden, så länge det inte av endera parten sägs upp med en månads varsel till löptidens slut. Om den första avtalsperioden är längre än ett år omfattar förlängningsperioden ett år.
- 9.2 Om kunden inte begär att en domän ska raderas vid uppsägning får STRATO när avtalet upphört efter rimlig tidsfrist återlämna domänen till det ansvariga registret. STRATO påpekar härmed att kunden i detta fall kan ha en ersättningsskyldighet gentemot ansvarigt register.
- 9.3 Alternativt kan STRATO även efter rimlig tidsfrist låta radera domänen.
- 9.4 Om STRATO i enlighet med dessa villkor säger upp avtalet på grund av utebliven betalning eller av andra särskilda skäl kan STRATO efter rimlig tidsfrist låta radera berörda domäner, om inte kunden ger andra instruktioner.
10. Ångerrättspolicy
Rätt till ångerrätt
Du har rätt att utan angivande av orsak häva detta avtal inom fjorton dagar.
Ångerfristen är fjorton dagar från den dag då avtalet ingicks..
För att utöva din ångerrätt måste du kontakta oss (STRATO AG, Otto-Ostrowski-Strasse 7, 10249 Berlin, Tyskland, e-post: https://www.strato.se/faq/help/mail.php?thema=113, telefon:+46 85 80 97 5400) med en tydlig avsiktsförklaring (t.ex. via brev eller e-postmeddelande) angående ditt beslut att häva detta avtal. Du kan använda den bifogade ångerblanketten för detta ändamål, vilket dock inte är obligatoriskt.
För att iaktta ångerfristen räcker det att du skickar meddelandet om utövandet av ångerrätten före ångerfristens utgång.Konsekvenser av hävning av avtal
Om du ångrar detta avtal är vi skyldiga att utan dröjsmål och senast inom fjorton dagar från den dag då vi mottog meddelandet om att du ångrar detta avtal återbetala samtliga de betalningar vi erhållit från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för extra kostnader som uppstått om du har valt en annan typ av leverans än den billigaste standardleverans vi erbjuder). För denna återbetalning använder vi samma betalningsmetod som du använde för den ursprungliga transaktionen, såvida inte annat uttryckligen överenskommits; i inget fall kommer du att debiteras för denna återbetalning.
Du måste returnera eller överlämna varorna till oss (STRATO AG, Otto-Ostrowski-Strasse 7, 10249 Berlin) utan dröjsmål, dock senast fjorton dagar från den dag då du underrättar oss om att du häver detta avtal. Tidsfristen är uppfylld om du skickar varorna innan tidsfristen på fjorton dagar har löpt ut. Du står själv för omkostnader för varoretur.
Du behöver enbart betala för varornas värdeförlust om denna värdeförlust beror på sådan hantering av varorna som inte är nödvändig för att pröva varornas kvalitet, egenskaper och funktion.
Om du har begärt att tjänsterna ska aktiveras redan under ångerfristen måste du, i relation till den totala omfattningen av de tjänster som föreskrivs i avtalet, till oss erlägga ett rimligt belopp vilket motsvarar den andel av tjänsterna som redan ställts till ditt förfogande fram till den tidpunkt då du meddelat oss att du utnyttjar ångerrätten för detta avtal.Mall för ångerblankett
(Om du vill säga upp avtalet kan du fylla i och returnera denna blankett.)
Till
STRATO AG
Otto-Ostrowski-Strasse 7
10249 Berlin, Tyskland
https://www.strato.se/faq/help/mail.php?thema=113
Jag/vi (*) häver härmed det avtal som jag/vi (*) har ingått om tillhandahållande av följande tjänst
Beställd den (*)/mottagen den (*):
Kundens/kundernas namn:
Kundens/kundernas adress:
Kundens/kundernas underskrift (endast vid meddelande på papper):
Datum:(*) Stryk det som inte är tillämpligt.
Slut på ångerblanketten
Ångerrätten gäller inte om denna rättshandling kan hänföras till din kommersiella eller yrkesmässiga verksamhet.
11. Behörighet, tillämplig lag, tvistlösning utanför domstol
Berlin (Charlottenburg) utgör ensamt behörigt domstolsforum för samtliga tvister som uppstår på grund av eller i samband med detta avtal för det fall användaren är handlare, offentligrättslig juridisk person eller offentligrättsligt investeringsbolag. Förbundsrepubliken Tysklands lag ska tillämpas på samtliga anspråk av alla slag vilka uppstår på grund av eller i samband med detta avtal, med uteslutande av FN-konventionen angående avtal om internationella köp av varor (CISG).
STRATO är inte skyldig att delta i ett tvistlösningsförfarande inför en skiljenämnd för konsumenttvister och kommer att besluta om deltagande från fall till fall.
Domain Conditions Version 1.5
1. General / Scope
- 1.1. These registration conditions apply between STRATO as reseller or registrar and you as registrants. The contractual relationship regarding the registration of the domain enters into force directly between you and the registry (registry) or the registrar. STRATO commissions the registration of domains as part of an agency agreement for you, as long as STRATO is not itself a registrar for the relevant Top Level Domain (TLD).
- 1. 2. The Top Level Domains are registered and managed by different organisations. In addition to these domain terms, different policies / conditions apply to each Top Level Domain. The following registration guidelines are part of this contract. By using the services, you agree to the terms of this Agreement and all policies or regulations of ICANN and any registry.
- 1.3 STRATO reserves the right to change the terms of this Registration Agreement. You acknowledge that registration requirements may be added, for example, to comply with new Registration Guidelines, ICANN Guidelines or compliance with certain Public Interest Commitments (PICs). Changes take effect immediately upon publication on the website.
Your rights and obligations as defined by ICANN can be found here: https://www.icann.org/resources/pages/responsibilities-2014-03-14-en
2. Definitions
Registrar: You act as an intermediary between the registry and you and are responsible for the domain assignment.
Registrant: Is any natural or legal person who registers a domain for himself.
Registry: It manages the TLDs (Top Level Domains).
ICANN: The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers coordinates and regulates the allocation of generic domain names and IP addresses.
TLD: Top Level Domain - refers to the last section of a domain, such as .de or .com.
gTLD: Are generic domain endings regulated by the ICANN.
ccTLD: These domain extensions refer to a specific country or region and are therefore also referred to as country-specific TLDs and regulated by the respective registries.
Regulated and highly regulated TLD: To register these domain endings, you must fulfil certain additional requirements (see 5.).
WHOIS: This database contains publicly available information on registered domains. So anyone can find out who owns a domain. Entry in the Whois database is obligatory for every domain registration.
Reseller: These have a contractual relationship with the registrar and offer registration services through the registrar.
3. Registration Process
- 3.1 When providing domains, STRATO acts only as intermediary between you as a registrant and the respective organisation for domain assignment. You can only assume an actual allocation if the Internet service has been provided at the desired domain. STRATO has no influence on the domain assignment. A guarantee for the allocation and registration of ordered domains and / or that the assigned domains are free of third party rights cannot be assumed.
- 3.2. You agree to suspend, delete, or transfer the registration of a domain, as well as to change the status of the domain name, or to place and hold a registration lock on the domain name in order to (1) correct errors made by the Registrar or Registry when registering the domain, (2) to resolve disputes over the registered domain, to the extent that it complies with ICANN, the Registry or the Registrar's Rules, (3) to protect the integrity, security and stability of the registration system of the respective Top Level Domain; or (4) to comply with all applicable laws, regulations or requirements, (lawful) requests from law enforcement agencies or other relevant authorities.
- 3.3 In order to provide the services and to comply with the registration and ICANN requirements, you consent to the use, publication and other processing of your personal data including individual-related data by the Registry and its agents. This data will be stored within the scope of the contractual obligations and forwarded to organisations (registries, registrars and Denic, as the Escrow Service Provider for registrars) inside and outside the European Union involved in the registration process and published in the usual way, including public access to Whois databases. You will find more information here: https://www.strato.se/faq/article/2098/Whois.html
4. Obligations of the Customer
- 4.1 You will ensure that the data provided to you by STRATO is accurate and complete. You are obliged to provide immediate notification of changes, within seven days at the latest. This applies in particular to address data, bank account details and email addresses, as well as to the data mentioned in sections 4.2.1 and 4.2.2
- 4.2 You are required to participate to a reasonable extent in the ordering, transfer and deletion of domains, the change of entries in the databases of the contracting entities and the change of providers and registrars. You are still required to respond to the accuracy of the data within 15 days upon request from STRATO or the Registry. This concerns in particular:
- 4.2.1. Name and postal address, email address, as well as telephone and possibly fax number of the domain holder; if it is a company or an organisation, in addition the name of the person responsible for the domain;
- 4.2.2 If the domain owner provides his/her own name servers, IP addresses of the primary and secondary name servers, including the names of these servers.
- 4.3 You can query name holder data via a Whois query. Each registry has Whois query databases. If you would like to change your owner data, please contact Strato Support.
- 4.4 Once a year, STRATO sends requests by e-mail to ask you to check your Whois data for up-to-dateness and completeness.
- 4.5 If the information given is knowingly false or unverifiable, or if you fail to update the data within seven days or to respond to queries regarding the accuracy of the contact information within 15 days, this will be a material breach of STRATO's contractual obligations, entitling STRATO to blocking and termination, and/or gives STRATO the right to refuse the registration.
- 4.6 If you transfer the use of the domain to another person, you are responsible for any misuse of the domain name by the third party, unless you reveal the identity and the current contact information of the respective user or you reveal the information to a party providing the Registered Name Holder reasonable evidence of actionable harm within 7 days
- 4.7 Unless you are not the domain holder and / or pass on personal data of third parties, inform the third party about the disclosure of their personal data and obtain their consent to data collection, use, disclosure and publication for the purpose of contract execution.
- 4.8 In the event that the use of a domain is license to a third party, you are responsible to provide your own full contact information adequate to facilitate timely resolution of any problems that arise in connection with the Registered Name.
- 4.9 You guarantee that, to the best of your knowledge and belief, the domain registration has been made and its use does not infringe any rights of third parties. Furthermore, you declare that the domain name is not registered for unlawful purposes and its use does not violate applicable law / legislation.
- 4.10 As a domain owner, you indemnify STRATO, the Registry and the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN), as well as their legal representatives, employees, agents and other affiliates, from third party claims of any kind arising from the registration of the domain. This obligation continues beyond the duration of the Registration Agreement.
- 4.11 You will ensure that you comply with all applicable laws. Including laws related to data protection, data collection, consumer protection, fair lending, debt collection and organic farming.
- 4.12 You acknowledge that the Registry and STRATO assume no liability for any damage in connection with the Sunrise Period or Land Rush Period proceedings and processes.
- 4.13 You agree to comply with all applicable ICANN requirements and regulations as set forth herein: https://www.icann.org/resources/pages/registrars/consensus-policies-en
- 4.14 For the adjudication of disputes concerning or arising from use of the registration, the Registrant shall submit, without prejudice to other potentially applicable jurisdictions, to the jurisdiction of the courts of either where the Registrant or the Registrar is located.
- 4.15 If you collect and maintain sensitive health and financial data you must implement reasonable and appropriate security measures commensurate with the offering of those services, as defined by applicable law.
5. Regulated TLD
- 5.1 For regulated TLDs the following additional provisions apply:
You agree to take appropriate security measures in the event that you process sensitive health and financial information.
The regulated TLDs include, for example: .games, .juegos, .school, .schule, .toys, .eco, .care, .diet, .fitness, .health, .clinic, .dental, .healthcare, .capital, .cash, .broker, .claims, .exchange, .finance, .financial, .fund, .investments, .lease, .loans, .market, .money, .trading, .credit, .insure, .tax, .mortgage, .degree, .mba, .audio, .book, .broadway, .film, .movie, .music, .software, .fashion, .video, .app, .art, .band, .cloud, .data, .digital, .fan, .free, .gratis, .discount, .sale, .media, .news, .online, .pictures, .radio, .show, .theater, .tours, .accountants, .architect, .associates, .broker, .legal, .realty, .vet, .engineering, .law, .limited, .show; .theater; .town, .city, .reise und .reisen - 5.2 In addition, the following requirements apply to highly-regulated TLDs:
- 5.2.1 You must provide administrative contact information that must be kept up to date for the reporting of complaints or registration reports, as well as the contact details of the relevant regulatory authority or private regulatory bodies (e.g. Bar Association or Medical Association).
- 5.2.2 You will ensure that you comply with all required authorizations, approvals or other necessary requirements with respect to the highly-regulated TLD.
- 5.2.3 You agree to notify us of any material changes in connection with 5.2.2 to ensure that the requirements are met in the long term.
- 5.1 For regulated TLDs the following additional provisions apply:
6. Transfer of Domain Names
- 6.1 To transfer a domain name to or from STRATO, the following requirements must be met:
- You need an AUTH code
- A change of provider of the domain, which also results in the change of the Registrars, is possible 60 days after registration at the earliest
- The domain must be unlocked
- 6.2 STRATO may, at its sole discretion, accept or reject your request to transfer the domain name, without giving any reason.
- For gTLDs managed by ICANN, follow this link: https://www.icann.org/resources/pages/transfer-policy-2016-06-01-en to find the ICANN Transfer Policy.
- 6.1 To transfer a domain name to or from STRATO, the following requirements must be met:
7. Renewal
- 7.1 To ensure your domains are not lost STRATO operate a positive renewal system on all STRATO Internet domains. Your domain will be automatically renewed one day prior to its expiry date and once renewed an invoice will be raised on your account. STRATO will send a notification via email to the Registrant email address 30 days and then 7 days prior to the expiry date. If a domain is not renewed by the expiry date, STRATO will send an expiry notification to the Registrant email address.
- 7.2 If STRATO are unable to collect the required payment for the registration or renewal of any domain name, STRATO will either cancel or delete the domain name. For gTLDs, STRATO will place the domain into its redemption grace period. In order to recover a domain in this state, an additional payment may be necessary. The fees for such a process may be found here: https://www.strato.se/faq/article/2164/Renewal.html
8. Warranty Exclusion / Exemption
You acknowledge and agree that domain names are provided "as is" and to the exclusion of any warranty or guarantee.
You shall (within thirty (30) days of demand) indemnify, defend and hold harmless the, Registrar, the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN), the Registry Operator and their respective contractors, service providers, and the members, shareholders, directors, managers, each of their owners, officers, employees, affiliates and agents of each of them and all other persons involved in the registration process from and against any and all claims, damages, liabilities, costs and expenses, including reasonable legal fees and expenses and any other expenses (including on appeal) arising out of or related to your domain name registration, including , without limitation, the use, registration, extension, renewal, deletion, and/or transfer thereof and/or the violation of any applicable terms or conditions governing the registration or the use of the domain. This obligation continues beyond the duration of the Registration Agreement.
9. Dispute Settlement
- 9.1 For disputes regarding the rights to generic domains, ICANN has developed a global Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy (UDRP) and Uniform Rapid Suspension System (URS) and has been accepted by all accredited registrars. All domains subject to this Agreement are governed by this UDRP and URS. You hereby agree that all disputes regarding rights to such domains, including trademark, name or other intellectual property rights, are governed by the UDRP, which can be found at https://www.icann.org/resources/pages/udrp-2012-02-25-en and URS available at https://newgtlds.icann.org/en/applicants/urs. In addition, you agree to the registries' terms of domain registration during the Sunrise Period, including the Sunrise Dispute Resolution Policy.
- 9.2 ICANN reserves the right to change the UDRP and URS at any time. STRATO is obliged to implement these changes so that they become binding for you as well. Each revised version will be published at: https://www.icann.org/resources/pages/dispute-resolution-2012-02-25-en
- 9.3 ccTLD registries which do not use the UDRP or URS processes to resolve domain disputes have, in part, developed their own processes to which you must also agree. You can find them in the registration guidelines of the respective registries below.
10. Obligations of STRATO AG
- 10.1 STRATO processes the personal data only for those purposes listed in 3.3.
- 10.2 STRATO takes reasonable precautions to protect your data against loss, misuse, unauthorised access or disclosure, alteration and destruction.
Registration Guidelines
Afilias
When registering the following domain extensions, you agree to the Terms and Conditions of Afilias. You can find the Registration Guidelines here.
.bet, .bio, .info, .skiDonuts
When registering the following domain extensions, you agree to the Terms and Conditions of Donuts. You can find the Registration Guidelines here.
.academy, .agency, .band, .bike, .business, .cafe, .capital, .care, .careers, .casino, .catering, .center, .city, .clothing, .coach, .coffee, .community, .company, .consulting, .contact, .deals, .digital, .direct, .domains, .education, .email, .energy, .events, .expert, .family, .finance, .fitness, .foundation, .gallery, .games, .global, .golf, .graphics, .gratis, .group, .guide, .guru, .hoUse, .institute, .international, .land, .legal, .life, .live, .management, .marketing, .media, .network, .news, .ninja, .partners, .photography, .photos, .productions, .rocks, .sale, .school, .services, .shopping, .social, .software, .solutions, .studio, .supply, .support, .systems, .tax, .team, .technology, .tips, .today, .tools, .training, .video, .works, .world, .wtf, .zoneFamous Four Media
When registering the following domain extensions, you agree to the Terms and Conditions of Famous Four Media. You can find the Registration Guidelines here.
.winRadix
When registering the following domain extensions, you agree to the Terms and Conditions of Radix. You can find the Registration Guidelines here.
.fun, .online, .site, .space, .store, .tech, .websiteTop Level Design
When registering the following domain extensions, you agree to the Terms and Conditions of Top Level Design. You can find the Registration Guidelines here.
.design, .wikiOther ICANN Domains [.com, .org, .net, ...]
.art
DotART Registration Guidelines
.biz
Neustar, Inc. Registration Guidelines
.blog
.cloud
Aruba PEC S.p.A. a Socio Registration Guidelines
.club
DotCLUB DOMAINS Registration Guidelines
.com
.earth
Interlink Co., Ltd. Registration Guidelines
.love
Get Dot Love Registration Guidelines
.net
.one
One Registry Registration Guidelines
.onl
I-REGISTRY Ltd. Registration Guidelines
.org
Public Interest Registry Registration Guidelines
.shop
.top
.TOP gTLD Registry Registration Guidelines
.xyz
Domains that do not belong to ICANN. Country Code TLDs are not governed by ICANN standards. [.se, .nu, .eu, .de, ...]
.at
nic.at GmbH Registration Guidelines
.be
DNSbelgium Registration Guidelines
.cc, .tv
Verisign Registration Guidelines
.ch
SWITCH Terms and Conditions and Registration Guidelines
.co
Neustar, Inc. Registration Guidelines
.de
.eu
Eurid Registration Guidelines
Terms and Conditions
WHOIS Policy.me
doMEn LLC Registration Guidelines
Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy.nl
Integritetspolicy med dataskyddsinformation HiDrive Share
Skyddandet av dina personuppgifter hör till STRATO AG:s viktigaste principer. Med denna integritetspolicy med dataskyddsinformation vill vi informera dig om vilken sorts personuppgifter vi samlar in och behandlar liksom om denna behandlings ändamål. Dessutom vill vi informera dig om de rättigheter du har.
1. Kontaktuppgifter
Ansvarig:
STRATO AG
Otto-Ostrowski-Straße 7,
10249 Berlin, TysklandDu kan nå oss via följande e-postadress:
Dataskyddsombud:
Dataskyddsombud
STRATO AG
Otto-Ostrowski-Straße 7,
10249 Berlin, TysklandOm du vill utöva dina lagliga rättigheter eller har allmänna frågor vår behandling av personuppgifter, vänligen kontakta datenschutz@strato.de. Du kan nå dataskyddsexperterna på vår kundtjänst via den här e-postadressen. Om du vill kontakta STRATO AG:s dataskyddsombud direkt, vänligen använd postadressen ovan.
2. Uppgifter vi samlar in och behandlar
a)
Vi behandlar de uppgifter som du laddar upp till plattformen. Detta görs för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsten enligt 6.1 b i GDPR. Uppgifterna raderas efter 7 dagar.
b)
Din IP-adress lagras på vår plattform för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsten och anonymiseras efter 7 dagar. Vi baserar detta såväl på den rättsliga grunden för fullgörandet av avtalet (artikel 6.1 b i GDPR) som på våra legitima intressen enligt artikel 6.1 f i GDPR.
c)
När du besöker vår webbplats eller använder våra tjänster skickar den enhet som du använder för att komma åt sidan automatiskt logguppgifter (anslutningsuppgifter) till våra servrar. Detta gäller särskilt när du beställer, när du loggar in eller när du laddar upp eller ner data. Dessa uppgifter anonymiseras efter 7 dagar. Vi baserar detta på de legitima intressenas rättsliga grund enligt 6.1 f i GDPR.
d)
Vi behandlar de uppgifter som uppstår när du kontaktar oss exempelvis via e-post, fax eller brev. Vi baserar detta på den rättsliga grunden för fullgörande av avtalet enligt artikel 6.1 b i GDPR.
3. Mottagargrupper
Inga uppgifter överförs till tredje part eller personuppgiftsbiträden.
4. Behandling av personuppgifter i tredjeländer
Ingen behandling av personuppgifter sker i tredje land.
5. Dina rättigheter
a) Rätt till information och bekräftelse
Du har rätt att från oss när som helst kostnadsfritt få information om och bekräftelse på de personuppgifter som sparats om dig samt en kopia av denna information.
b) Rätt till rättelse
Du har rätt att begära att felaktiga personuppgifter om dig korrigeras utan dröjsmål. Du har också rätt att begära att ofullständiga personuppgifter kompletteras, även genom en kompletterande förklaring, med hänsyn till syftet med behandlingen av personuppgifter.
c) Rätt till radering och rätt att bli bortglömd
Du har rätt att utan dröjsmål få dina personuppgifter raderade om något av följande skäl föreligger och om behandlingen av personuppgifter inte är nödvändig:
- Personuppgifterna samlades in eller behandlades för ändamål för vilka de inte längre är nödvändiga.
- Du återkallar det samtycke behandlingen av dina personuppgifter baserades på och det föreligger ingen annan rättslig grund för behandlingen.
- Du invänder mot behandlingen i enlighet med artikel 21.1 i GDPR och det föreligger inga tungt vägande legitima skäl för behandlingen, eller du invänder mot behandlingen i enlighet med artikel 21.2 i GDPR.
- Personuppgifterna har behandlats på olagligt vis.
- Radering av personuppgifterna är nödvändig för att uppfylla en rättslig förpliktelse enligt unionens eller medlemsstaters lagstiftning, vilken vi omfattas av.
- Personuppgifterna samlades in i samband med sådana av informationssamhällets tjänster som beskrivs i artikel 8.1 i GDPR.
d) Rätt till begränsning av behandling av personuppgifter
Du har rätt att begära att behandlingen av personuppgifter begränsas om något av följande villkor är uppfyllda:
- Du bestrider personuppgifternas riktighet och detta sker inom en tidsperiod som gör det möjligt för oss att kontrollera personuppgifternas riktighet.
- Personuppgifterna har behandlats på olagligt vis, du avböjer radering av personuppgifterna och begär i stället att användningen av personuppgifterna begränsas.
- Vi behöver inte längre personuppgifterna för behandlingens syfte, men du behöver dem för att hävda, utöva eller försvara rättsliga anspråk.
- Du har invänt mot behandlingen i enlighet med artikel 21.1 i GDPR och det är ännu inte klarlagt om våra legitima skäl väger tyngre än dina.
e) Rätt att invända mot behandling av personuppgifter
Du har rätt att när som helst invända mot behandling av sådana personuppgifter som insamlas med stöd i artikel 6.1 e eller f i GDPR.
Vi kommer inte längre att behandla dina personuppgifter om du gör invändningar, såvida vi inte kan påvisa tvingande skyddsvärda intressen som talar för behandlingen och som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter, eller om behandlingen tjänar till att hävda, utöva eller försvara rättsliga anspråk.
Du har rätt att när som helst invända mot behandling av personuppgifter som lagras med direktmarknadsföring som ändamål.
f) Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format få tillgång till de personuppgifter om dig som har lämnats till oss. Du har också rätt att utan hinder från oss överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig, förutsatt att behandlingen baseras på samtycke enligt artikel 6.1 a i GDPR eller artikel 9.2 a i GDPR eller på ett avtal enligt artikel 6.1 b i GDPR samt förutsatt att behandlingen utförs med hjälp av automatiserade förfaranden, såvida behandlingen inte är nödvändig för att utföra en uppgift i allmänhetens intresse eller för att utöva en officiell befogenhet som tilldelats den personuppgiftsansvarige.
När du utövar din rätt till dataportabilitet i enlighet med artikel 20.1 i GDPR har du dessutom rätt att få personuppgifterna överförda direkt från en personuppgiftsansvarig till en annan personuppgiftsansvarig, i den mån det är tekniskt möjligt och förutsatt att detta inte har en negativ inverkan på andra personers rättigheter och friheter.
g) Rätt att återkalla samtycke enligt dataskyddslagstiftningen
Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter.
h) Rätt att överklaga till tillsynsmyndigheten
Du har rätt att när som helst kontakta en tillsynsmyndighet i den medlemsstat där du är bosatt eller arbetar eller där det påstådda intrånget begåtts om du anser att behandlingen av dina personuppgifter strider mot EU:s allmänna dataskyddsförordning GDPR.
Dataskyddsfrågor som rör våra produkter och vår webbplats:
Berliner Beauftragte für Datenschutz und Informationsfreiheit
[Berlins kommissionär för dataskydd och informationsfrihet]
Friedrichstrasse 219
10969 Berlin, Tyskland6. Rättsliga eller avtalsmässiga bestämmelser om tillhandahållande av personuppgifter, nödvändighet för ingående av avtal, skyldighet att tillhandahålla personuppgifter, eventuella konsekvenser av att inte tillhandahålla uppgifterna
Tillhandahållandet av personuppgifter kan till dels krävas enligt lag (t.ex. skattelagstiftning) och kan även följa av avtalsbestämmelser (t.ex. information om avtalspartner). Ibland kan det inför ingående av avtal vara nödvändigt att du lämnar personuppgifter till oss, vilka vi sedan måste behandla. Du är till exempel skyldig att förmedla personuppgifter till oss när vi ingår avtal med dig. Om personuppgifterna inte förmedlas innebär det att avtal inte kan ingås.
7. Förekomst av automatiserat beslutsfattande/profilering
Vi använder varken automatiserat beslutsfattande eller teknik för profilering.
Användarvillkor HiDrive Share
1. Tillämpningsområde
- 1.1 Användarvillkoren gäller för varje sådan användning av tjänsten som föregås av en bekräftelse av dessa användarvillkor.
- 1.2 Beskrivning av tjänsten: HiDrive Share är en ny, kostnadsfri produkt som låter dig dela filer med andra på ett mycket enkelt sätt.
Du kan ladda upp data och skapa en länk till de uppladdade uppgifterna. Du kan dela denna länk med andra och ge dem tillgång till de filer du har laddat upp.
Efter en sjudagarsperiod raderas de uppladdade uppgifterna och länken förlorar sin giltighet.
2. Användares skyldigheter
- 2.1 Du är ensam ansvarig för det innehåll som du laddar upp och delar.
- 2.2 Du säkerställer att det innehåll du delar med hjälp av den tillhandahållna tjänsten inte bryter mot rättsliga bestämmelser eller tredje parts rättigheter.
- 2.3 Du förbinder dig att inte erbjuda något innehåll av extremistisk karaktär (gäller i synnerhet högerextremt innehåll) eller innehåll som är pornografiskt, kommersiellt erotiskt, våldsamt, våldsförhärligande, rasistiskt, diskriminerande, skadligt för ungdomar eller som uppviglar till hat, inte heller något innehåll som uppmanar eller anstiftar till brott.
- 2.4 Användning för distribution av skadlig kod, varumärkes- och upphovsrättsintrång eller piratkopiering, bedrägliga eller vilseledande metoder, produktförfalskning eller annat beteende som bryter mot tillämplig lag är förbjudet.
- 2.5 Genom att acceptera användarvillkoren bekräftar du att endast den avsedda användningen i enlighet med beskrivningen av denna tjänst är tillåten. Avvikande användning leder till rättsliga konsekvenserna i enlighet med 4.1 och 4.2. Automatiserat skapande av publikationer utgör inte en del av den avsedda användningen. Detta är förbjudet.
- 2.6 Du intygar att du innehar de nödvändiga rättigheterna för att distribuera, underlicensiera, överföra, lagra och online-publicera allt det innehåll du lagrar och delar via tjänsten.
3. Användares rättigheter
STRATO förblir ägare till den programvara som ligger till grund för tjänsten.
STRATO beviljar dig en icke-exklusiv användningsrätt till de program, applikationer, skript och appar som görs tillgängliga, med begränsning i tid till respektive användningsperiod. Det är inte tillåtet att bevilja tredje part nyttjanderätt. Avyttrande är därmed inte tillåtet.4. Rättsliga konsekvenser vid lagöverträdelser och fara
- 4.1 Om du bryter mot bestämmelserna 2.2, 2.3, 2.4 eller 2.5 kan STRATO blockera innehållet.
- 4.2 Om överträdelsen kan anses vara bekräftad på grundval av objektiva bevis får STRATO radera innehållet.
5. Uteslutande av kommersiell användning
Användning av tjänsten är utesluten i alla sådana fall som skulle kunna innebära att vi skulle komma att behandla personuppgifter i egenskap av personuppgiftsbiträde för dig som personuppgiftsansvarig i den mening som avses i den allmänna dataskyddsförordningen GDPR.
6. Begränsning av garantier och ansvar
- 6.1 STRATO tillhandahåller den tjänst som beskrivs ovan "i befintligt skick", dvs. utan någon uttrycklig eller underförstådd garanti.
- 6.2 STRATO tar inte heller på sig några garantiåtaganden. Friskrivandet från garantiåtaganden inkluderar, men inskränks inte till, samtliga garantier eller underförstådda garantier om säljbarhet, felfrihet, riktighet, lämplighet för visst ändamål samt om icke-intrång.
- 6.3 STRATO tar inget ansvar för innehåll från tredje part som publiceras eller delas med hjälp av tjänsten. STRATO ansvarar under inga omständigheter gentemot dig eller tredje part för skador i samband med innehåll som du delar med dig av via tjänsten, inklusive upphovsrättsskyddade verk.
- 6.4 Du använder tjänsten på egen risk. Ansvarskrav mot STRATO av materiell eller immateriell natur vilka direkt eller indirekt uppstår i samband med användningen av den tjänst som beskrivs ovan är uteslutna, såvida de inte grundar sig på uppsåt eller grov vårdslöshet från STRATO:s sida. STRATO:s ansvar för skador som uppstår på grund av brott mot liv, kropp eller hälsa påverkas inte av ansvarsfriskrivningen.
7. Undantag
Du är skyldig att ersätta STRATO för alla skador som uppstår till följd av brott mot ovanstående bestämmelser, i den mån kan hållas ansvarig därför. Skadeståndet innefattar även rimliga kostnader för ett nödvändigt rättsligt försvar. STRATO kommer omedelbart att informera dig om tredje part gör anspråk på motsvarande rättigheter samt ge dig möjlighet att framföra en kommentar härtill.
8. Behörighet, tillämplig lag, tvistlösning utanför domstol
Berlin (Amtsgericht Charlottenburg / Landgericht Berlin) utgör ensamt behörigt domstolsforum för samtliga tvister som uppstår på grund av eller i samband med detta avtal för det fall användaren är handlare, offentligrättslig juridisk person eller offentligrättsligt investeringsbolag. Förbundsrepubliken Tysklands lag ska tillämpas på samtliga anspråk av alla slag vilka uppstår på grund av eller i samband med detta avtal, med uteslutande av FN-konventionen angående avtal om internationella köp av varor (CISG).
9. Kontakt
SSL-certifikat
Under denna länk https://www.digicert.com/legal-repository hittar du Digicerts aktuella Subscriber Agreement. Genom att köpa ett SSL-certifikat från Digicert samtycker du till denna överenskommelse. Detaljer om dina SSL-garantier finns här: https://www.digicert.com/content/dam/digicert/pdfs/legal/netsure-protection-plan.pdf.
I övrigt gäller bestämmelserna i Certificate Subscriber Agreements: https://www.sectigo.com/legal.
Ytterligare avtalsvillkor för HiDrive Office, version 1.0
Viktigt: Observera att följande kompletterande licensvillkor enbart gäller för kunder som beställer HiDrive Office-funktionen.
Godkännande av kundavtalet för Collabora Office
Under denna länk hittar du de aktuella licensvillkoren. Genom att köpa HiDrive Office-funktionen godkänner du följand.