Ny undersökning: Män använder AI mer än kvinnor

Ny undersökning: Män använder AI mer än kvinnor

Bara en av tio kvinnor använder generativ AI – medan nästan dubbelt så många män använder tekniken. Brist på kunskap och syfte är några av anledningarna till att man undviker AI, visar en ny undersökning vi på STRATO gjort tillsammans med Sifo.

Generativ AI är en typ av artificiell intelligens som kan generera nya data eller innehåll, exempelvis för att skapa nya texter, bilder, musik och videor. Tekniken har varit ett hett omdiskuterat ämne de senaste åren, främst med anledning av de nya kraftfulla och lättillgängliga verktygen som exempelvis ChatGPT.

Vi på STRATO är nyfikna på svenskarnas inställning till denna teknik som i många fall beskrivs som revolutionerande. Därför har vi undersökt saken tillsammans med Sifo.
Totalt uppgav 15 procent att de använder sig av generativ AI, antingen i arbetet eller privat, eller både och. Det finns dock skillnader i hur olika grupper använder sig av AI. Exempelvis använder sig unga av AI i högre utsträckning än övriga befolkningen, någonting vi tidigare har berättat om. Skillnaden är även stor mellan män och kvinnor.

STRATOs AI-undersökning 2023

För att spåna nya idéer, experimentera och spara tid – men också för att slippa skriva mejl. Det är vad svenskarna använder AI mest till. Läs mer om vår undersökning om hur svenskarna använder AI här.

Skillnad i erfarenhet och inställning

Män använder i större utsträckning AI-verktyg och har en mer positiv syn på tekniken jämfört med kvinnor, enligt vår undersökning. Endast 11 procent av kvinnorna använder generativ AI medan nästan dubbelt så många män (19 procent) gör det. Kvinnor har även testat AI i lägre utsträckning än män – sju av tio kvinnor (70 procent) uppger att de aldrig har provat AI, jämfört med 55 procent av männen. Generellt har män en mer positiv syn på AI – en fjärdedel (27 procent) av männen har en positiv syn på AI, den motsvarande siffran bland kvinnor ligger på mindre än hälften, 12 procent.

I gruppen som har en positiv inställning till AI sticker kvinnor ut på ett par punkter. Exempelvis använder dessa kvinnor AI som ett verktyg för att få nya idéer och inspiration mer än män, 66 procent jämfört med 48 procent. Kvinnor använder även AI för att förvärva kunskap i högre utsträckning än män, 34 procent jämfört med 28 procent av männen. Nästan dubbelt så många kvinnor använder AI för att driva innovation i sitt företag – 11 procent uppger detta användningsområde jämfört med 6 procent av männen.

Vilka branscher kommer att påverkas av AI? Vi frågade svenskarna, som trodde att AI kan både skapa men också minska antalet arbetstillfällen.

Brist på kunskap och syfte

Generellt finns alltså en skillnad mellan grupperna, både när det kommer till inställning till tekniken men också vilken potential man ser i den. Det finns två huvudsakliga anledningar som kvinnor uppger som hinder för att använda AI: Två tredjedelar (41 procent) uppger att de inte ser något syfte med generativ AI och var fjärde (27 procent) svarar att de saknar förståelse och kunskap om tekniken. Detta är samma anledningar som även män i störst utsträckning upplever som hinder för att använda generativ AI.

STRATOs AI-undersökning 2023

Hur får man användbara svar från ChatGPT? I den här bloggen har vi samlat sju enkla tips som hjälper dig att få bättre svar från ChatGPT.


AI kan vara en mycket kraftfull katalysator för kreativitet och tillväxt. Alla behöver få verktyg och resurser för att lära sig mer om AI och hur tekniken kan användas på ett praktiskt sätt så att de inte halkar efter i utvecklingen. Annars kan det få negativa konsekvenser för företagande och innovation i landet. Utöver att bidra till nya idéer och inspiration som 66 procent uppger att det är ett värdefullt verktyg för, kan det exempelvis fungera som en avlastning för den som driver ett mindre företag. Här har vi samlat tips på hur småföretagare kan ta hjälp av ChatGPT.

Om undersökningen  

Undersökningen genomfördes i Kantar Media Sifopanel under perioden 6–10 oktober 2023. Totalt intervjuades 1 192 personer i åldern 16–65 år. 1 057 av dessa är i sysselsättning eller studerar. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel. 

Nyckelord: ,

Dela

För att kunna kommentera måste du först godkänna våra dataskyddsbestämmelser och cookies. Annars kan vi av dataskyddsskäl inte registrera några av dina personuppgifter.

För att göra det klickar du på den blåa knappen ”Godkänn” längst ner i webbläsarfönstret. Efter att ha laddat om sidan kan du skriva din kommentar.

 

Den här webbplatsen använder cookies bland annat för Google Analytics. Detta meddelande kvarstår tills du accepterar cookies! Info