Att veta vad besökare letar efter på ens webbplats är avgörande för att kunna leverera relevant innehåll till sina besökare. I den här artikeln visar vi hur du enkelt kan ta reda på detta och varför det är viktigt även för icke-kommersiella projekt.
Många webbprojekt startar som hobbyprojekt – någon har ett ämne som ligger hen varmt om hjärtat och börjar skapa innehåll. Projektet växer och nya sidor läggs till, men med tiden uppstår frågan om man verkligen når målgruppen. För att få insikt i vad ens besökare letar efter på ens hemsida och vad som intresserar målgruppen är det viktigt att veta vad de letar efter.
Men hur får du denna information på din WordPress-webbplats snabbt och enkelt?
WordPress Plugin: Skapa sökstatistik med Search Meter
WordPress har en intern sökfunktion som visas tydligt överst på sidan i de flesta teman, oftast automatiskt. Search Meter ansluter till sökfunktionen och genererar statistik om de sökningar som görs på webbplatsen.
Uppgifterna lagras anonymt och inga personuppgifter sparas, vilket gör att du inte behöver oroa dig för GDPR. Fördelen med detta WordPress-tillägg är det faktum att du inte bara kan se vad folk sökt efter, utan också snabbt se om de sökt efter något men inte hittat det. På så vis får du inte bara kunskap om intressen hos de personer som landat på din webbplats, utan också om vilket innehåll som fortfarande saknas på din webbplats. Detta kan användas som en redaktionell plan för att ta fram innehåll.
(Skärmdump Thunderguy.com)
Efter installation av Search Meter får navigeringsmenyn i administratörsområdet två nya underobjekt. Under Inställningar → Sökmätare kan du avgöra vilka administratörer som får se statistiken, om sökfrågorna från de inloggade administratörerna ska räknas eller inte, samt möjlighet att nollställa statistiken.
Sökfrågorna listas under Dashboard → Search Meter, som kan ses i figuren ovan. De lyckade sökningarna från igår och idag listas först, följt av sökningarna från de senaste sju respektive de senaste 30 dagarna.
Nedanför detta är blocket med sökningar som saknade resultat: från igår och idag, från de senaste sju respektive de senaste 30 dagarna. Överst på flikarna kan du navigera till de senaste 100 eller de senaste 500 sökningarna.
Låt Search Meter visa sökningarna i frontend
Search Meter kan inte bara mata ut data i backend: om du vill kan du också få sökträffarna att visas i frontend – synliga för andra.
Det enklaste sättet att göra detta är med widgetfunktionen. Som vanligt med många plugins skapar detta tillägg också nya widgets. Sökmätaren har två widgets: Senaste sökningar och Toppsökningar.
Beroende på vilket tema som används finns det en eller flera positioner där du kan placera widgeten. När du matar ut widgeten kan du å andra sidan bara bestämma rubriken och antalet söktermer som matas ut.
Om de möjligheter som Search Meter-widgeten erbjuder inte räcker för dig eller om du inte är nöjd med placeringen, finns även möjligheten att arbeta på kodnivå.
Du kan använda följande kod för att visa de senaste populära sökningarna i det synliga området:
if (function_exists('sm_list_popular_searches')) {
sm_list_popular_searches();
}
Kom ihåg om du bestämmer dig för att arbeta eller göra justeringar i koden bör du skapa ett barntema (child theme) av ditt tema, eftersom dina justeringar försvinner senast med nästa temauppdatering.