Det är lätt att tro att en egen hemsida är överflödig i en tid där sociala medier används dagligen av såväl företag som privatpersoner. Men sanningen är att den är avgörande.
Det spelar ingen roll om det är en hantverkare, en tjänsteleverantör eller en restaurang: den som vill veta mer om ett företags tjänster, erbjudanden och priser, letar oftast efter det specifika företagets webbplats på nätet.
För företagare – inte bara de inom ovan nämnda branscher, utan inom alla sektorer betyder detta en sak: en egen hemsida är obligatorisk! Nedan går vi igenom några av fördelarna med att ha en egen webbplats – oavsett om du är egenföretagande eller driver en liten hobbyverksamhet online.
Du har full kontroll
På din egen hemsida kan du välja hur du vill presentera ditt företag och era tjänster. Dessutom drabbas du inte lika hårt om någon av sociala medie-plattformarna skulle ligga nere eller om dina konton skulle bli hackade: kunder kan fortfarande ta del av information om företaget på hemsidan. Dessutom har en webbplats vanligtvis stöd av ett kraftfullt webbhotell när det gäller att lösa problem, återställa element och snabb kundservice. Ett europeiskt webbhotell med datacenter i Europa garanterar dig också ett strikt dataskydd.
Förtroendeskapande
Kunder som söker efter företaget och möts av en välstrukturerad, tilltalande och informativ hemsida som är lätt att hitta ger i viss mån större förtroende för företaget jämfört med konkurrenter utan hemsida eller som bara är registrerade i internetregister.
En bra webbplats är bra för din verksamhet
En hemsida är en optimal plats för att konvertera besökare till kunder.
En majoritet av alla köp startar online när potentiella kunder söker information om en vara eller tjänst. Syns inte ditt företag i dessa sökningar för att ni saknar hemsida riskerar ni att gå miste om dessa kunder och därmed en stor del av de nya affärsmöjligheterna, oavsett om det är direkt på webbplatsen eller genom uppföljning på plats.
Du kan fånga in intressenter
På din hemsida kan du få en bättre inblick i hur dina potentiella kunder hittat dig, vilka de är och vad som intresserar dem. Funktioner som ett nyhetsbrev kan guida dina befintliga kunder, eller potentiella framtida kunder, tillbaka till din hemsida, till exempel med integrerade kampanjer med starterbjudanden eller lojalitetsbelöningar.
Att skapa en egen hemsida är inte svårt
Om du hittills har dragit dig från att skapa en egen hemsida på grund av för liten förkunskap eller på grund av priset kan du andas ut: STRATO hjälper dig att skapa en attraktiv företagswebbplats, till exempel med sitebuilder eller STRATOs webbshop. Det finns även ett WordPress-paket som du kan använda för att skapa snygga företagswebbplatser. Eller så väljer du helt enkelt ett av de billigaste webbhotellspaketen för att skapa och ladda upp din webbplats själv med ett enkelt statiskt webbplats-CMS.
Gemensamt för alla erbjudanden är att de är billiga och nybörjarvänliga. Du kan börja bygga din företagswebbplats direkt, eller till och med migrera en äldre webbplats med liten ansträngning.
Skapa en attraktiv företagswebbplats
Företagswebbplatser är naturligtvis bland de mer komplexa webbplatserna: vissa dataskyddskrav måste uppfyllas. Annars är du såklart i stort sett fri i utformningen av din sida. Vi rekommenderar dock att planera en viss struktur i förväg och sedan implementera den: Detta förhindrar alltför komplexa sidor och överflödig information och hjälper dig att minska ansträngningen till ett minimum. Det bästa du kan göra är att titta på dina konkurrenters webbplatser: Hur är sidorna upplagda, vilka menyer och innehåll finns det? Sedan kan du komma igång.
Viktiga delar av en företagswebbplats
Dataskyddspolicyn är alltid ett obligatoriskt element. Du bör också fundera på vilken information dina kunder kan vara intresserade av: om du driver en restaurang är en meny vettig. Om du äger en hantverksverksamhet bör du ge dina kunder möjlighet att kontakta dem och vid behov presentera ditt team.
Med en tidsbokning kan kunder boka din tjänst direkt. Funktioner som ett nyhetsbrev kan hjälpa dig att guida befintliga kunder tillbaka till din butik. Och en blogg kan vara ett lovande sätt att visa aktuell utveckling och erbjudanden eller att ge mer detaljerad information om ditt arbete. Glöm inte att skicka in din webbplats till sökmotorer och att även använda sociala medier.
Bra webbplatser är bra för försäljning
Naturligtvis är en webbplats inte ensamt ansvarig för huruvida ditt företag lyckas eller inte: Självklart måste du uppfylla de vanliga standarderna för din tjänst och du bör vara försiktig så att du inte samlar för många dåliga betyg i betygsportaler. Detta påverkas förstås främst av kvaliteten som du levererar.
Men att ha en egen företagswebbplats hjälper dig att nå kunder som inte skulle ha tänkt på dig tidigare. Det låter dig sprida riktad information om dig själv och ditt företag på Internet. Självklart är mun-till-mun-rekommendationer från dina nöjda kunder ännu viktigare – men även här kan din hemsida vara en möjlighet för någon som inte känner till ditt företag att boka din tjänst, besöka din restaurang eller handla i din affär. Anledning nog att börja jobba direkt.
Till våra Webbhotell-paket