Presenter är alltid knepiga – oavsett om de inhandlas online eller i butik. Handlare bör därför vara förberedda på att julen dessvärre är synonymt med returer. I det här blogginlägget delar vi med oss av tips på hur du som har en webbshop bäst kan hantera detta.
Som näthandlare är returer någonting man måste förvänta sig och i ännu högre utsträckning under julen eftersom julklappar inte alltid träffar rätt. Onlineköp gör det dessutom ännu svårare för givaren att avgöra om mottagaren verkligen kommer att gilla gåvan eftersom man inte kan se och känna på produkten i förväg.
Nedan delar vi med oss av fem tips för hur du som har en webbshop bäst kan förbereda dig inför och hantera returer i samband med julhelgen.
Förvänta dig returer
Som handlare går det inte att göra någonting åt det faktum att mottagaren av en present kanske inte gillar den eller har fått en gåva i fel storlek. Klassiska tips för att undvika returer som att ha bra produktbilder eller detaljerade produktbeskrivningar är till liten hjälp här eftersom mottagaren inte har något att säga till om i urvalet förrän presenten redan är inköpt och överlämnad.
För att hantera den ökade volymen returer som julen innebär bör du som webbhandlare överväga att förenkla och förlänga returprocessen. Detta ger kunderna mer tid på sig att returnera produkter efter helgdagarna. Om du tar ut avgifter för returer, överväg att erbjuda kostnadsfri retur under julen. Detta kan minska risken att kunder väljer bort din webbshop till förmån för konkurrenter eller fysiska butiker.
Förebygg returer på grund av fel adress
Under den mest lönsamma tiden på året får många handlare tillbaka paket eftersom deras kunder har flyttat utan att meddela. För att slippa dessa utgifter kan du utnyttja en adressändringstjänst, som till exempel Geposit.se. Med onlinetjänsten kan du matcha dina kunders adresser online och se till att paketet levereras till rätt adress. Dessutom kan det vara bra att samarbeta med flera fraktleverantörer så att din kund kan välja det leveranssätt som passar bäst, då tiden mellan helgdagarna är knapp.
Undvik “dubbelförsäkran”
Efter beställningen, skicka snabbt i väg en leveransbekräftelse med ett förväntat leveransdatum till kunden – och naturligtvis paketet. Som ägare av en webbshop vill du undvika att kunden blir osäker. Kunden kan dessutom ha beställt samma eller en liknande produkt hos en annan leverantör eller plötsligt komma på att en annan present skulle vara mer lämplig om hen behöver vänta, vilket kan resultera i att paketet aldrig hämtas ut och att du står inför en returkostnad.
Säkerställ servicenivån vid returer
Om presenten verkligen inte uppskattas av mottagaren bör du se till att returprocessen är smidig.
Har kunden betalat i förskott eller med direktbetalning bör hen få tillbaka sina pengar så snart som möjligt. När varan returneras, kontrollera omedelbart dess kvalitet. Ju snabbare produkten kan läggas tillbaka i lager desto bättre. Julhandeln bör nämligen inte betraktas som avslutad den 25 december utan det datumet inleder snarare perioden för mellandagsrean och användandet av presentkort.
Om något går fel
Om något skulle gå fel med leveransen, fundera på hur du kan rätta till detta. Det finns inget värre än julklappar som inte kommer fram i tid eller är skadade. Den som inte reagerar i sådana situationer har troligen förlorat kunden för gott. Försök alltid möta kunden halvvägs, erbjud till exempel gratis frakt vid nästa köp eller skicka ett presentkort.
Under julhandeln är sannolikheten stor att andra än dina vanliga kunder hittar till din webbshop. Om din webbshop då är optimalt utformad ökar chanserna för att de återkommer. Läs om sju vanliga misstag i webbshoppar och hur du undviker dem här.
För att kunna kommentera måste du först godkänna våra dataskyddsbestämmelser och cookies. Annars kan vi av dataskyddsskäl inte registrera några av dina personuppgifter.
För att göra det klickar du på den blåa knappen ”Godkänn” längst ner i webbläsarfönstret. Efter att ha laddat om sidan kan du skriva din kommentar.