Var fjärde svensk känner lägre förtroende för ett företag om de känner till att det använder AI, medan sju procent istället känner ett högre förtroende. Det visar en undersökning vi på STRATO har gjort tillsammans med Sifo.
Att förtjäna och vinna konsumenternas förtroende är avgörande för företag. Detta särskilt i tider som dessa, när internet erbjuder otaliga snarlika alternativ och mångas köputrymme är begränsat till följd av det ekonomiska läget. Utöver självklara saker som att vara en seriös aktör skapar större förtroende kan konsumenternas förtroende för ett företag påverkas av mer detaljerade saker. Exempelvis visade en tidigare undersökning vi på STRATO genomfört att utseendet på ett företags hemsida har större inverkan på förtroendet än bland annat positiva recensioner online och att valet av toppdomän för en webbplats kan vara helt avgörande för hur ett företag uppfattas.
De senaste åren har generativ AI, en typ av artificiell intelligens som kan generera nya data eller innehåll, varit ett omdiskuterat ämne och många företag har gjort satsningar för att implementera AI i sitt arbete. Men hur påverkar företags användning av AI egentligen konsumenternas förtroende?
I den undersökning vi nyligen har genomfört tillsammans med Sifo uppger var fjärde svensk (24 procent) att deras förtroende för ett företag skulle påverkas negativt om de kände till att företaget använde sig av AI-tjänster. En majoritet (47 procent) är dock neutralt inställda till företag som använder AI, medan 7 procent till och med skulle känna ett större förtroende om de visste om att ett företag använde sig av AI-tjänster.
Att en stor andel uppger att de skulle uppfatta ett företag mer negativt om de fick reda på att de använder sig av AI är kanske inte helt överraskande. Det tar alltid tid för ny teknik att finna sin plats i människors vardag. Användandet av AI är i nuläget inte heller särskilt utbrett bland svenskarna.
Endast 15 procent av svenskarna använder AI – men till vad? Det berättar vi om i detta blogginlägg.
Färre skeptiska till AI generellt
AI-skepticismen verkar dock vara isolerad till när det är företag som använder det. När respondenterna tillfrågas om sin personliga syn på AI generellt är nämligen andelen positivt inställda större än den negativt inställda. Den neutrala inställningen är dock fortsatt störst – 43 procent uppger att de är neutralt inställda till AI medan 20 procent är positiva. Färre än var femte (18 procent) uppger att de har en negativ personlig syn på AI.
Få oroliga för tillförlitligheten
Trots att många känner lägre förtroende för företag som nyttjar AI-tjänster är det förhållandevis få som inte använder det på grund av oro. Den främsta anledningen till att man inte använder AI är att man inte ser något syfte med det medan 25 procent uppger att de inte vet hur de ska använda AI. Betydligt färre uppger oro för personlig integritet som ett skäl (7 procent) eller tvekan kring tillförlitligheten (9 procent).
Lästips: AI kan vara till stor hjälp för företag, särskilt mindre sådana, genom att avlasta med exempelvis textproduktion, generering av metabeskrivningar och underlätta vid brainstorming. Läs gärna mer här om hur du som småföretagare kan ta hjälp av ChatGPT.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media Sifopanel under perioden 6–10 oktober 2023. Totalt intervjuades 1 192 personer i åldern 16–65 år. 1 057 av dessa är i sysselsättning eller studerar. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
För att kunna kommentera måste du först godkänna våra dataskyddsbestämmelser och cookies. Annars kan vi av dataskyddsskäl inte registrera några av dina personuppgifter.
För att göra det klickar du på den blåa knappen ”Godkänn” längst ner i webbläsarfönstret. Efter att ha laddat om sidan kan du skriva din kommentar.