Här delar vi med oss de viktigaste trenderna som kan hjälpa småföretag att lära känna sina kunders behov bättre och därmed öka sin effektivitet och minska sina kostnader. Framförallt handlar det om att öka utrymme för data i molnet, nya datastrategier, IT som sparar resurser och ökad närvaro på nätet.
Egenföretagare och småföretag har en stor fördel genom att de är närmare sina kunder. Med hjälp av digitala trender kan de dock komma ännu närmare genom att lära känna kundernas behov bättre, samtidigt som de kan visa en större närvaro.
Här listar vi fem viktiga trender för det kommande året:
1. Mer lagring i molnet
Den första trenden är ökat utrymme för data i molnet. Molnlagring har blivit allt vanligare och under 2023 kommer allt fler enskilda firmor eller mindre företag att lagra större mängder data i molnet. Molnlagring är säkert och kan underlätta dataskyddshanteringen för företag. En annan fördel med molnlagring är att den är skalbar och kan utökas kostnadseffektivt.
2. Klimatansvar med hjälp av grön IT
Den andra trenden är klimatansvar med hjälp av grön IT. Småföretagare kan bidra till att minska energiförbrukningen genom att använda gröna webbhotell med datacenter som drivs på el från förnybara källor. Dessutom kan småföretagare göra sin hemsida mer resurssparande genom minimalistisk design och färre bilder.
3. Erbjud mervärde i utbyte mot data
Den tredje trenden är att erbjuda mervärde i utbyte mot data. För att få tillgång till detaljerad kundinformation bör småföretagare erbjuda kunderna ett mervärde, som en rabatt eller förmån, om de väljer att dela sin information. Uppgifter som samlas in på detta vis ger en bra grund för utformning av kommande erbjudanden.
4. Omnikanalstrategier
Den fjärde trenden är omnikanalstrategier. Småföretagare bör använda en kanalöverskridande affärsmodell där fysisk butik, webbshop och sociala medier kopplas samman. Olika kanaler som Instagram, Facebook och TikTok blir alltmer relevanta, särskilt mot en yngre målgrupp.
5. Sist men inte minst – öka din digitala närvaro!
Sist men inte minst, den femte trenden är att öka sin digitala närvaro. Pandemin har gjort att e-handeln har vuxit, och även efter en liten återgång till det normala ser tillväxttakten god ut. Småföretagare bör därför satsa på en stark digital närvaro för att nå ut till fler kunder och möta de ökande kraven på onlinehandeln.
Att haka på dessa fem trender kan hjälpa småföretagare att ta ett steg närmare sina kunder, spara resurser och visa en större närvaro på nätet. Det är viktigt att hänga med i utvecklingen och anpassa sig till de förändrade kraven från kunder och samhället.