Kanske har du sett vår reklamfilm, om vad som händer när man som entreprenör inte gör verklighet av sina idéer utan låter dem stanna kvar i huvudet. I detta blogginlägg tar vi med dig bakom kulisserna för filmen – från insikterna och vad vi vill förmedla till produktion och slutresultat.
Vi vet att många svenskar bär på drömmar om att förverkliga sina företagsidéer eller hjärteprojekt, men ofta drar sig från att ta steget. När vi på STRATO tidigare i år undersökte svenskarnas inställning till egenföretagande var två tredjedelar positivt inställda till att starta eget. En av tio uppgav även att de tänkt på att starta eget, men ännu inte gjort det. Som skäl till varför man inte gjort det uppgav respondenterna bland annat att det verkar för komplicerat att komma igång (13 %) att man inte vet var eller hur man ska starta (13 %) och att man saknar kunskapen för att skapa en hemsida, mejl eller webbshop (8 %).
Låt inte dina idéer stanna kvar i huvudet
Det är ledsamt om saker som att man saknar viss teknisk förkunskap hindrar personer från att förverkliga sina drömmar och idéer. Vi tycker att det ska vara möjligt för alla att omvandla sina företagsidéer och hjärteprojekt till verklighet, oavsett förkunskap. Det var med ambitionen att förmedla detta vi startade arbetet med att ta fram vår reklamfilm.
Men, hur illustrerar man detta på 20 sekunder?
Vi började med att utgå ifrån det vi redan vet. Att småföretagare och entreprenörer alltid har huvudet fullt av idéer. Då uppstod en fråga: vad händer med alla dessa idéer om de tvingas stanna kvar vid tankestadiet och vara kvar i huvudet? Förr eller senare måste ju utrymmet ta slut. Vi landade i att om man låter dessa idéer stanna kvar vid tankestadiet och vara kvar i huvudet blir det till sist överfullt. Det blir större, större och större – och till sist kanske det till och med exploderar.
Bakom kulisserna
Vår reklamfilm, med arbetsnamnet “The Big Head” spelades in i ett garage i en radhusförort i södra Stockholm. Dagen före inspelningen bjöd Stockholmsförorten på en klassisk svensk sommardag, det vill säga mulet och regnigt. Denna dag fick vi på STRATO en guidad tur runtomkring inspelningsplatsen samtidigt som förberedelserna i form av ombyggnation av garaget pågick för fullt. På själva inspelningsdagen visade sig det svenska vädret från sin allra bästa sida. Det var en så solig dag att garageöppningen fick täckas in av en presenning för att inte få in för mycket ljus i det annars ganska mörka rummet.
Reklamfilmens höjdpunkt – det växande och senare exploderande huvudet, var också det mest tidskrävande arbetet i produktionen. För att skapa denna effekt anlitades en VFX-expert och en makeup-artist som med vita prickar i ansiktet på skådespelaren Erik skapade grunden för det som skulle arbetas vidare med under postproduktionen.

Utöver arbetet med visuella effekter valdes även bakgrundsmusik och rösten som presenterar STRATOs erbjudande efter inspelningen. När dessa bitar fallit på plats valdes och lades en färgton som håller ihop alla klippen i samma känsla färgmässigt. Avslutningsvis adderades grafik, som logotyp och en surfplatta som visade erbjudandet, i slutet av filmen.
Slutresultatet
Har du mot förmodan ännu inte sett slutresultatet av denna produktion kan du se det här.
För att kunna kommentera måste du först godkänna våra dataskyddsbestämmelser och cookies. Annars kan vi av dataskyddsskäl inte registrera några av dina personuppgifter.
För att göra det klickar du på den blåa knappen ”Godkänn” längst ner i webbläsarfönstret. Efter att ha laddat om sidan kan du skriva din kommentar.