Hur ser möjligheterna för att starta, driva och få ut sitt eget företag online ut i Sverige? För att få en tydlig nulägesbild över det analyserar vi på STRATO statistik från Bolagsverket regelbundet.
2023 har inletts med dystra ekonomiska prognoser och ett ökat antal konkurser. Men trots ett pressat ekonomiskt läge har svenska entreprenörer, egenföretagare och arbetsgivare sett möjligheter i tillvaron under årets första månader. Under det första kvartalet 2023 har det svenska näringslivet sett en nettotillväxt med 0,38 procent trots ett ökat antal avregistrerade företag. Detta kan jämföras med det första kvartalet 2022 då tillväxten var 0,71 procent.
Under januari ökade antal företag i Sverige – antalet nyregistrerade företag hos Bolagsverket minus de som avregistrerats med 0,17, vilket motsvarar 1 828 nya företag under en månad. Februari månad var kvartalets starkaste månad, då tillväxten låg på 0,24 procent – motsvarande 2536 nya företag. Tillväxten fortsatte under mars, men tillväxttakten tycks ha avtagit något, då nettotillväxten sjönk till 0,11 procent i mars.
Vi på STRATO tycker att det är glädjande att många fortsatt vågar satsa på sina företagsidéer och hjärteprojekt trots oroliga tider. Jämfört med 2022 saktar dock tillväxten av, och därför är det ännu viktigare än tidigare att underlätta för de som vill starta och driva egna företag, så att den avtagande entrepenörstrenden kan ta fart igen.
Har du ett hobbyprojekt och vill börja sälja dina produkter online? Här har vi samlat fem enkla tips för hur du startar – och lyckas – med din egen webbshop, oavsett förkunskap.
Har du redan ett eget företag, men har svårt att nå din målgrupp? Läs gärna om Sju vanliga misstag i webbshoppar – och hur du undviker dem här, eller lär dig mer om hur du får bättre synlighet för ditt företag hos Google här.