Undersökning: svenskar föredrar snygg hemsida framför bra recensioner

Undersökning: svenskar föredrar snygg hemsida framför bra recensioner

Det som påverkar svenskarnas intryck av ett företag mest är hur dess hemsida ser ut. Detta har betydligt större påverkan på hur företaget uppfattas än positiva kundrecensioner på Google. Det visar en ny undersökning vi på STRATO har gjort tillsammans med Sifo.

Vi genomförde nyligen en undersökning om svenskarnas inställning till vad som skapar högst förtroende. Resultatet visar att svenskarnas uppfattning om företag de interagerar med online påverkas allra mest av hur deras hemsida ser ut. Av de tillfrågade rankar 62 procent hemsidans utseende som en av de viktigaste faktorerna för vilket intryck de får av företaget, vilket är det flest uppger. Offentliga recensioner på exempelvis Google rankas på en andra plats med 41 procent i den här rankingen. Det som har minst påverkan på intrycket är vilken adress det är till kontoret (10 procent).

Vi har tidigare skrivit om att en egen hemsida är avgörande för den som driver eget företag. Undersökningens resultat stärker detta ytterligare. Det är kanske lätt att tro att andras recensioner är det som gör att vi väljer ett visst företag framför ett annat, men undersökningens resultat visar att en snygg och professionell hemsida som ger rätt information verkligen kan göra en enorm skillnad och ge ett starkt intryck.

Med hjälp av Sitebuilder kan du oavsett förkunskap göra ett starkt intryck på potentiella kunder till ditt företag genom att skapa en snygg webbplats. Läs våra tio tips för Sitebuilder här.

Hemsidan viktigaste informationskällan

När svenskarna letar efter information om ett företag är det främst hemsidan respondenterna vänder sig till. Framförallt när man vill veta mer om företag med webbutiker (75 procent) eller hitta ett pålitligt resebolag (71 procent). Tvåa på listan är att läsa andras kundomdömen för att få information och uppfattning om ett företag i en viss bransch. Där man minst letar efter information är olika online-register och på företagens bloggsida. 

Användarvänlighet rankas högst

På en mer detaljerad nivå kan en hemsida som anses vara användarvänlig och informativ bidra till att skapa ett ökat förtroende för ett företag. Detta är någonting som 89 procent av svenskarna tycker är viktigt på hemsidor.

Utöver detta finns det fler saker som svenskarna tycker är centrala för att de ska känna förtroende för företaget. Följande egenskaper rankas högst:

–   Att hemsidan är lätt att hitta via sökmotorer (48 procent).
Läs mer om hur du skapar bättre synlighet för din hemsida på Google.

–   Att det finns certifieringar som Trygg e-handel (46 procent)

–   Att det finns information om ägaren eller de anställda i företaget (34 procent)

 
Det som rankas lägst för förtroendet är om företaget presenterar kundberättelser på hemsidan.

Saknar ditt företag en hemsida? Vi hjälper dig gärna att komma igång med din egna webbplats – oavsett förkunskap!

Dela

 

Den här webbplatsen använder cookies bland annat för Google Analytics. Detta meddelande kvarstår tills du accepterar cookies! Info