Importera kontakter till verktyget för e-postmarknadsföring
Importera dina befintliga kontakter smidigt till STRATOs verktyg för e-postmarknadsföring. I den här artikeln lär du dig hur processen fungerar och vad du behöver tänka på.
Importera kontakter
- Logga in via STRATOs kundinloggning och öppna ditt paket.
- Gå till Digital marknadsföring → E-postmarknadsföring och klicka på »Starta E-postmarknadsföring«.
- Välj »+ Skapa ny lista« under Mottagare och namnge den eller välj en befintlig lista.
- Klicka på Importera mottagare i din lista och ladda upp din CSV-fil med kontaktuppgifter.
Alternativt kan du också mata in uppgifterna manuellt via »+ Lägg till mottagare«. - Klicka på Förhandsgranskning av data för att granska importinställningarna, såsom tilldelningen av datafält.
Viktiga anmärkningar
- Du kan lägga till upp till två anpassade fält för varje kontakt.
- Felaktiga e-postadresser upptäcks automatiskt och importeras inte.
- Du kan ladda ner en mall för att skapa en kompatibel CSV-fil.
- Kontakter som har avregistrerat sig från listan kan inte läggas till igen.
- Kontakter som är blockerade i verktyget för e-postmarknadsföring förblir blockerade även vid återimport.
- Ange om du redan har samtycke för marknadsföring eller spårning av enskilda användare, och markera rutan under Samtycke.
- Avsluta processen genom att klicka på Import. Du får en rapport om importen när den är klar.
Varning
Vid den första importen av dina kontakter görs en kontroll mot spamkriterier, vilket i vissa fall kan leda till att åtkomsten till verktyget stängs av permanent. Mer information finns i artikeln: Så låser du upp ditt paket.
Låsa upp blockerade kontakter
Om ett utskick har avvisats (studsat) och kontakten därmed blivit spärrad, kan du låsa upp denne på följande sätt:
⇒ Gå till den blockerade kontakten i mottagarmenyn och klicka längst upp till höger på »Åtgärder« → Återställ studs-räknare.
Viktiga anmärkningar
- Denna funktion är endast tillgänglig för enskilda kontakter. Hela listor kan inte låsas upp.
- Vid fler avvisningar kan kontakten spärras igen; upprepa då den beskrivna processen.
Samtycke från e-postmottagare (Tillstånd)
GDPR kräver att mottagare av e-postkampanjer ger ett uttryckligt samtycke. Med vårt verktyg för e-postmarknadsföring kan du enkelt skicka ett bekräftelsemejl till dina kunder för att säkerställa juridisk efterlevnad. Double Opt-in-processen gör att bekräftelselänkar är giltiga i fjorton dagar och kan skickas flera gånger tills samtycke har erhållits.
Markera endast rutan för Permission om du har dokumenterat mottagarnas godkännande.