@@@4603@@@

Hur fungerar ett byte av leverantör från STRATO?

Som domänägare har du möjlighet att byta domän till en annan leverantör.

Innehållsförteckning Innehållsförteckning

Vad måste jag vara uppmärksam på när jag byter leverantör?

När du byter leverantör kan endast domänen flyttas, inte det lagrade innehållet (webbsidor, grafik osv.) eller konfigurerade inställningar som DNS eller e-postkonton.

Du bör därför definitivt göra en backup av ditt webbinnehåll så att du kan importera det till din nya leverantör.
Hur du skapar en manuell backup av din webbplats

Vad måste jag tänka på för .com-, .net-, .org-, .biz- och .info-domäner?

Ett byte av leverantör för ovan nämnda domäner kan inte göras under följande omständigheter:

  • Domänen registrerades för första gången för mindre än 60 dagar sedan.
  • Domänen har redan flyttats under de senaste 60 dagarna.
  • Domänen är inom de sista 14 dagarna innan registreringsperioden löper ut.

Detta är en ICANN-policy som alla leverantörer måste följa och därför har vi ingen kontroll över den.

Hur flyttar jag min domän?

För att kunna överföra din domän till en annan leverantör behöver du en AuthInfo-Code (autentiseringskod). Du skickar koden till din nya leverantör.

Vi skickar din AuthInfo-Code 30 dagar före uppsägningsdatumet till den e-postadress som finns lagrad i domäninnehavarens uppgifter. Det är därför nödvändigt att en korrekt e-postadress anges i uppgifterna om domäninnehavaren. Om detta inte längre är aktuellt kan du uppdatera uppgifterna i kundinloggningen.


Behöver du AuthInfo-Code tidigare? Då kan du begära AuthInfo-Code manuellt i STRATOs kundinloggning.

Hur kan jag säga upp min domän eller mitt paket?

Du kan säga upp enskilda domäner eller hela paketet i din STRATO kundinloggning. Se den separata artikeln om vanliga frågor och svar: Hur kan jag säga upp mitt STRATO paket online?

Var denna text till hjälp för dig?
Info: 949db1de63abd145b580379390c2dda842281b39