Hur skyddar STRATO mig från farliga virusvågor i e-post eller e-postmeddelanden med virusbilagor?
Inställningarna för STRATOs skräppostskydd ger dig optimalt skydd mot farliga virusattacker via e-post. Nya virus blockeras redan på servern nästintill i realtid och nekas leverans till ditt e-postkonto.
För att du ska kunna vara säker på att de meddelanden du vill ha inte av misstag avvisas som skräppost samarbetar STRATO med en forskningsgrupp som ständigt utvecklar nya metoder och tekniker för att skilja "bra, önskade" från "dåliga, oönskade" meddelanden.
Till skillnad från många andra system "lär sig" STRATOs skräppostskydd. För att upptäcka skräppost analyserar filtret innehållet i alla e-postmeddelanden. Det tar hänsyn till alla betydelseenheter med flera (upp till fem) ord som följer direkt på eller nära inpå varandra. Genom att analysera kombinationer av formuleringarna kan skräppostmeddelanden identifieras tillförlitligt, även om de skickas för första gången. Filtret tränas regelbundet med hjälp av flera miljoner skräppostmeddelanden. Filtret tar hänsyn till om avsändaren och mottagaren känner varandra och skickar e-post till varandra. Risken för att filtret av misstag markerar ett viktigt meddelande som skräppost minskar därmed nästan till noll.
Våra antivirusspecialister arbetar kontinuerligt med att vidareutveckla STRATOs skräppostskydd och den ständiga övervakningen gör att skyddsmekanismer kan tillgängliggöras ytterst snabbt vid nya massvirus.
Skräppostskyddet skräppost för för e-postkonton kan aktiveras och konfigureras i din STRATO kundinloggning eller i STRATO Webmail.
Konfigurera skräppostskydd i STRATO kundinloggning
För att konfigurera skräppostskyddet i kundinloggningen behöver du ditt kundnummer och ditt lösenord för att logga in. Gå sedan till ditt pakets e-postförvaltning (Hantera e-post).
I e-postförvaltningen väljer du ut den postlåda för vilken du vill konfigurera skräppostskyddet. Markera rätt postlåda och klicka på Bearbeta e-postkonto.
Avvisa aldrig skräppost | Skräppost levereras till dig och du ser den i din inkorg. |
Markera ämnet för skräppost i inkorgen | Skräppost levereras och du ser den i inkorgen, e-postmeddelandet markeras som skräppost via ämnet. |
Sortera in skräppost i skräppostmappen | Skräppost sorteras in i en särskild skräppostmapp. |
Avvisa skräppost | Skräppost avvisas och e-postmeddelandet levereras inte till ditt e-postkonto. |
Virusinfekterad e-post avvisas omedelbart och automatiskt av servern och levereras inte.
Konfigurera skräppostskydd i STRATO Webmail
För att ställa in skräppostskydd i STRATO Webmail behöver du bara din e-postadress och lösenordet till e-postadressen.
När du har loggat in på STRATO Webmail går du till kugghjulet och menyalternativet Inställningar > E-post > Inställningar för spam och väljer det alternativ som passar dig.
Förutom skräppostskyddet för dina e-postkonton kan du i din STRATO kundinloggning aktivera filtret mot skräppost i gästböcker. Detta skyddar dig mot oönskade, automatiserade inlägg i gästboken på din webbplats.
För att aktivera filtret mot gästboksspam går du till menyn Säkerhet > Inställningar för gästbok-spam i det önskade paketet.
Notera: Skyddsåtgärderna kan leda till att POST-requests till scripts blockeras av filtret (Fel: 503 Error 'Service unavailable'). Detta kan kringgås genom att avaktivera filtret, men det öppnar samtidigt en dörr för spambots, vilket innebär att du kan få oönskade meddelanden.
Vad är en HOAX?
Hoaxes (eng.) – talspråk för skämt, vits, bus – är e-postmeddelanden från personer som ber om din hjälp eller andra "vänliga" personer som skickar dig varningar om virus. I regel bör du ignorera dessa hoax-skräppostmeddelanden och helt enkelt radera dem. Med hoax-e-post vill avsändaren att du ska skicka vidare e-postmeddelandet till så många andra mottagare som möjligt eller att du ska svara på meddelandet och t.ex. stödja personen ekonomiskt.