@@@4603@@@

Vad är phishing-e-post och vad måste jag ha koll på?

Phishing-e-post (från engelskans ord för att fiska, fishing), även kallat nätfiske, är en särskilt farlig variant av skräppost. De kommer ofta i vågor. Detta beror på att så kallade bot-nätverk regelbundet upptäcks och stoppas vilket leder till att mängden skräppost minskar. Internetbedragare lyckas dock alltid ganska snabbt upprätta nya nätverk och skicka skräppost igen.

I den här FAQ-artikeln vill vi ge dig några tips som skyddar dig från att falla offer för bedrägeriet.

Innehållsförteckning Innehållsförteckning

Vad är phishing-e-postmeddelanden?

Phishing-e-postmeddelanden är falska e-postmeddelanden som cyberbrottslingar skickar i namn av välrenommerade leverantörer som STRATO i syfte att få tag på personliga data från internetanvändare. Med hjälp av dessa falska meddelanden försöker man få tag i personuppgifter för att begå identitetsstöld. I många fall använder bedragarna företagets logotyp, typsnitt och layout. Även på de omdirigerade sidorna kan företagets webbplats imiteras.
Så kallade phishers (bedragare) försöker på så sätt få tag på känsliga uppgifter, till exempel:

  • användarnamn och lösenord
  • bankkonto eller kreditkortsuppgifter
  • pinkoder
  • transaktionsnummer och mycket mer


Notera: Dessa e-postmeddelanden kommer inte från STRATO! Det är e-postmeddelanden med falska avsändaradresser och manipulerade länkar som uppmanar till:

  • Att ange personliga uppgifter som svar på e-postmeddelandet.
  • Att klicka på en länk som till exempel leder till en manipulerad webbplats som liknar STRATO för att ange personlig information där.
  • Att ladda ner bifogade filer från e-postmeddelandet som innehåller skadeprogram och spionerar efter dina personliga uppgifter.

 
Hur känner jag igen phishing-e-postmeddelanden?

  • Kontrollera stavningen
    En bra indikation på att det rör sig om ett phishing-e-postmeddelande är stavningen av texten. Ofta är texten maskinellt översatt från ett annat språk och innehåller därför fel.
  • Kontrollera avsändaren
    Titta noga på avsändaren. Den kan förvisso vara förfalskad, men den kan också vara en bra indikation på att det handlar om ett försök till bedrägeri.
  • Kontrollera länkar
    Så kallade phishers missbrukar ofta seriösa företags utseende och bygger in det i sina e-postmeddelanden. Var uppmärksam på länkarna i e-postmeddelandet, eftersom de vanligtvis inte är kopplade till företaget och indikerar att det rör sig om en phishing-webbplats. För att vara säker kan du röra musen över dem utan (!) att klicka på dem. Då ser du vilken webbplats länken verkligen går till – en otillförlitlig adress.
  • Kontrollera dina anslutningar
    Kontrollera dina anslutningar och ange endast användarnamn och lösenord när du befinner dig på en säker webbplats (t.ex. https://www.strato.se). https är en förkortning för Hypertext Transfer Protocol Secure (ett protokoll för krypterad datatransport).

Du hittar fler tips i STRATOSs artikel Vad är phishing och vad måste jag se upp för?

Vad gör jag om jag har fått ett phishing-e-postmeddelande?


Följ aldrig uppmaningarna i phishing-e-postmeddelanden! Lämna aldrig ut dina personuppgifter via e-post. Klicka inte på länkar och ladda inte ner några bifogade filer.

Även om du ombeds att svara inom en viss tidsperiod ska du under inga omständigheter följa denna begäran – särskilt inte om den kombineras med ett hot, till exempel att en domän ska annulleras eller att tillgången till e-post ska blockeras. Särskilt dessa hot är ofta ett tecken på att det rör sig om ett phishing-e-postmeddelande.

Innan du raderar phishing-e-postmeddelandet kan du kontrollera dess äkthet.

Hur skyddar STRATO mig från skräppost/phishing?


STRATO jobbar för att hindra skräppost/phishing genom följande åtgärder:

1. Preventiva åtgärder:
STRATO har ett skräppostfilter i sin webbmail. Använd detta eller skräppostfiltret i ditt eget e-postprogram. Filtret hjälper till att upptäcka oönskade e-postmeddelanden och strävar samtidigt efter att uppnå största möjliga exakthet för att upptäcka skräppost.

Aktiviera DMARC-tekniken.

2. Kommunikativa åtgärder:
STRATO informerar när phishing-e-postmeddelanden är i omlopp och ger dig information om hur du känner igen dem.

3. Åtgärder i missbruksfall:
STRATO har en egen avdelning för missbruk som utreder och förhindrar missbruksfall. Om STRATOs e-postinkonton eller servrar missbrukas för phishing/nätfiske, vidtar missbruksavdelningen lämpliga åtgärder, till exempel att blockera användningen.


Kontrollera äktheten hos ett STRATO e-postmeddelande med STRATO Mail Validator


Har du fått ett e-postmeddelande från STRATO? Och är du osäker på om det är äkta? Använd då vår e-postvalidator och få omedelbart reda på om det är phishing. Du hittar vår mailvalidator här.

Var denna text till hjälp för dig?
Info: 559ad0ab459fc169899bd4ef1ccb2a36de06c980