@@@4603@@@

Varför får jag felmeddelanden när jag arbetar med e-post?

I den här artikeln vill vi lista möjliga felmeddelanden när du hanterar e-post (t.ex. när du skickar eller hämtar e-post) och hjälpa dig att tolka dessa felmeddelanden korrekt och arbeta med dem.

 

Innehållsförteckning Innehållsförteckning

 

Varför levereras inte mina e-postmeddelanden?

Under vissa omständigheter kan det hända att enskilda e-postmeddelanden inte kan levereras. Orsakerna till detta varierar mycket, men i samtliga fall får du ett så kallat olevererat e-postmeddelande (bounce e-mail).

Du kan alltid ta reda på orsaken till varför e-postmeddelandena avvisades. Orsakerna till avslag är standardiserade enligt olika riktlinjer. I de flesta fall skickas avslaget av e-postmottagarens e-postserver.

Nedan har vi listat vanliga skäl till avslag och deras betydelse för dig:

Allmänt skäl för avslagVad är orsaken?Vad är lösningen?
mailbox full,
quota exceeded,
mailbox is overquota,
User has exhausted allowed storage space
Mottagarens e-postkonto är fullMottagaren måste se till att det finns ledigt lagringsutrymme för e-post i hans eller hennes e-postkonto.
Refused by local policy. No SPAM please! (…)Innehållet i e-postmeddelandet tyder på att det är ett skräppostmeddelande. Inom parentes finns en antydan om vad som är misstänkt i detta mail, se följande rader:Ta bort misstänkt innehåll.
B-URLEn misstänkt URL har hittats.Ta bort den här webbadressen.Detta gäller även motsvarande innehåll i signaturer.
B-TEXT,
B-SCORE,
B-EX
Misstänkt text har hittats.Ta bort denna text.Detta gäller även motsvarande innehåll i signaturer.
B-ATTACHE-postmeddelandet innehåller en bilaga som inte får skickas.Ta bort denna bilaga.
Suspected phishing attemptE-postmeddelandet innehåller innehåll som tyder på att det är nätfiske (phishing).Ta bort det här innehållet.
Refused by local policy. No SPAM pleaseE-postmeddelandet kommer från en e-postserver eller avsändare som har blockerats.Dessa meddelanden accepteras inte för att skydda mottagaren.
SPF failed forE-postmeddelandet skickades från en e-postserver som inte är avsändarens ansvariga e-postserver.Skicka endast e-post via den e-postserver som ansvarar för avsändaradressen.t.ex. E-postmeddelanden med @gmail.com-adresser får inte skickas via STRATOs e-postserver.
Unknown user,
User unknown,
Mailbox unknown,
That domain isn’t in my list of allowed rcpthosts,
Unknown local part,
Unknown Address,
No such mailbox,
No such user here,
Recipient unknown,
Mailbox not found,
Not known to us,
Invalid recipient,
This account is not allowed,
Sorry, no mailbox here by that name,
Recipient e-mail adress unknown
Mottagarens e-postadress är inte känd för den mottagande e-postservern.Kontrollera att e-postadressen är korrekt stavad. Kontrollera att adressen fortfarande finns kvar. Fråga mottagaren om den exakta stavningen av hans eller hennes e-postadress.
Relaying denied,
Relay not permitted,
Relay access denied
Den mottagande e-postservern är inte ansvarig för denna e-postadress och vägrar att vidarebefordra den till rätt e-postserver.Skicka inte e-post direkt till någon e-postserver. När du flyttar domäner från en leverantör till en annan kan det hända att vissa e-postservrar fortfarande försöker skicka e-postmeddelanden till den gamla leverantörens e-postserver under en viss tid. Detta går vanligtvis över av sig självt, men kan ta upp till 24 timmar.
Too many recipients,
Too many recipients given
E-postmeddelandet innehåller för många mottagare (TO, CC, BCC).Skicka meddelandet i flera delar, var och en med färre mottagare. Använd ett e-postprogram som stöder detta automatiskt.
Den använda avsändaradressen tillhör inte ditt autentiserade STRATO paket. - "You are not authorized to send mail from: …Du försöker skicka för många e-postmeddelanden med främmande avsändaradresser. Detta är endast tillåtet i små mängder och endast tillfälligt.Skicka inte e-post med främmande avsändaradresser. Skicka främmande e-post via den e-postserver som ansvarar för den här avsändaradressen.
<…> has been temporarily rate limited (B-TRIAL)Ett nyupprättat e-postkonto försöker skicka för många e-postmeddelanden under de första 30 dagarna.Använd inte nyligen skapade e-postkonton för att skicka stora mängder e-post.
Transmit rate limit exceeded, try again later (ACC)Sändningsgränsen för det här e-postkontot har överskridits.Utöka sändningen av massutskick över flera timmar.Använd din egen e-postserver för att skicka massutskick. Alternativt kan du aktivera nyhetsbrevsalternativet för respektive e-postadress i förväg via din kundinloggning. Du hittar mer information i följande artikel i avsnittet “Hur kan jag skapa och redigera e-postadresser på STRATO?”
Transmit rate limit exceeded, try again later (RID)Sändningsgränsen för hela STRATO paketet där det sändande e-postkontot finns har överskridits.Utöka sändningen av massutskick över flera timmar.Använd din egen e-postserver för att skicka massutskick.
Non-ASCII addresses not permitted for that senderE-postadressen innehåller ogiltiga tecken.Använd inte å, ä, ö eller specialtecken som ()<>@,;:"[]
Email rejected per DMARC policy1. E-postmeddelandet har inte skickats via den e-postserver som ansvarar för avsändarens e-postadress.
2. E-postmeddelandet har ingen DKIM-signatur, trots att det borde ha en sådan.
1. Skicka detta e-postmeddelande endast via den e-postserver som är ansvarig för denna avsändares e-postadress.
2. Om du skickar e-post via din egen e-postserver: Kontrollera att e-postmeddelandet har en giltig DKIM-signatur.
No Author Domain Signature was found on the message, and the published ADSP was ‘all’Ägaren av domänen för e-postadressen har förklarat att alla e-postmeddelanden som skickas med denna adress har en DKIM-signatur, men e-postmeddelandet har ingen sådan signatur.Om du själv är ägare till domänen: Se till att all deras e-post är DKIM-signerad eller, om du inte kan garantera detta, ta bort ADSP-Record från DNS.
SPF check failed,Sender not authorizedE-postmeddelandet skickades inte via den e-postserver som ansvarar för denna avsändarens e-postadress.Skicka endast det här e-postmeddelandet via den e-postserver som ansvarar för avsändarens e-postadress.
No authorization to send this mailE-postmeddelandet har en avsändaradress i vars namn du inte får skicka.Använd din egen returadress för att skicka.
Mailbox is blocked,
Mailbox is disabled,
User is inactive
Mottagarens e-postkonto är (tillfälligt) blockerat.Fråga mottagaren om orsaken till blockeringen och hur länge den varar.
Mail forward-loop detectedEn e-postslinga upptäcktes och förhindrades.
E-postslingor uppstår på grund av vidarebefordran när e-postmeddelanden går runt i cirklar via två eller flera mottagare.
När du vidarebefordrar e-postmeddelanden ska du se till att inga loopar skapas. Kvalificera dina regler för vidarebefordran så att e-postmeddelanden som redan har vidarebefordrats inte vidarebefordras på nytt, vilket framgår av närvaron och/eller innehållet i e-posthuvudet “X-RZG-FWD-BY”.
Temporary failure, try again later,SMTP-Service currently not available due to resource limitationsDet finns ett tillfälligt problem på e-postservern just nu.Försök igen senare.
Authentication failedAnvändarnamnet eller lösenordet är felaktigtAnvänd de rätta värdena.
You are not allowed to send mail,
Das Versenden von Mails ist Ihnen nicht erlaubt
E-postkontot får inte skicka några e-postmeddelanden.Lås upp e-postkontot.
Too many concurrent SMTP connections by this userDet finns för många (mer än 100) parallella anslutningar till ett e-postkonto.Konfigurera ditt e-postprogram så att det inte upprättar mer än 100 samtidiga anslutningar till ett e-postkonto.
Insufficient privacy level (TLS required)Ett försök gjordes att överföra e-post via en okrypterad överföringskanal.E-postmeddelandet måste överföras via en krypterad TLS-anslutning.
Obehörig domän “xxx” i Envelope-FromEtt försök görs att skicka ett e-postmeddelande med en domän i kuvert-form (även kallad “Return Address”) som tillhör STRATO. Det är inte tillåtet att använda denna adress. Detta skulle leda till att alla meddelanden om utebliven leverans (även kallade “studsar”) hamnar i ett e-postkonto hos STRATO istället för hos dig.När du skickar ett nytt e-postmeddelande: Använd din egen e-postadress i kuvertet “Envelope-From” och i rubriken “From:” eller “Sender:” i e-postmeddelandet.

Om du vill läsa ett redan mottaget e-postmeddelande från ditt e-postkonto och vidarebefordra det som ett nytt e-postmeddelande: Ange Envelope-From till din egen e-postadress. Lämna det ursprungliga e-postmeddelandet helt oförändrat. Ändra inte heller ämnesraden genom att lägga till ord som “Fwd:” eller liknande framför den, eller rubriken “From:”. Annars blir alla DKIM-signaturer i e-postmeddelandet ogiltiga och det finns en risk att e-postmeddelandet avvisas av den mottagande e-postservern på grund av detta.

Ett bättre sätt att vidarebefordra e-post är att vidarebefordra den med hjälp av en filtreringsregel för vidarebefordran. En sådan filtreringsregel kan ställas in i STRATO Webmail eller i e-postadministrationen i STRATOs kundinloggning.

Det säkraste sättet att vidarebefordra e-post som också klarar DMARC är att skapa ett nytt e-postmeddelande, bifoga det ursprungliga e-postmeddelandet som en bilaga till det nya e-postmeddelandet och skicka det nya e-postmeddelandet med din egen e-postadress i rubrikerna “EnvelopeFrom” och “From:”.

För alla tre förfarandena ska du alltid använda exakt den e-postadress i EnvelopeFrom och “From:”-huvudet som du loggar in på SMTP-servern med. Annars kan en DMARC-anpassningskontroll misslyckas, vilket kan leda till att en mottagande e-postserver vägrar att ta emot e-postmeddelandet.

 

Obs: Tillfälliga begränsningar besvaras inte direkt med ett e-postmeddelande som inte kan levereras, eftersom det kan antas att e-postmeddelandet kan levereras vid en senare tidpunkt. I det här fallet behåller e-postservern e-postmeddelanden i kön och försöker leverera dem med jämna mellanrum. Det är först när e-postmeddelandet har stått i kön för länge som systemet måste utfärda ett meddelande om att meddelandet inte kan levereras och ta bort meddelandet från kön.

Varför får avsändaren ett meddelande om att meddelandet inte kan levereras?

Avsändaren av ett e-postmeddelande får det här felmeddelandet om du av misstag har ställt in en “vidarebefordringsslinga” i e-postkonfigurationsområdet.

Exempel: Du har omdirigerat din första e-postadress (webmaster/postmaster) till en e-postadress som du inte har ställt in (t.ex. abc@valfrittnamn.se).

Om ett e-postmeddelande skickas till din webmaster-adress kommer det automatiskt att omdirigeras till e-postkontot “abc”. Eftersom det är en icke-existerande e-postadress vidarebefordras e-postmeddelandet som standard av “CatchAll-funktionen” tillbaka till din “webmaster”-adress (om du inte har konfigurerat “CatchAll-funktionen” på annat sätt) och placeras i ditt webmaster-e-postkonto, vilket skapar en vidarebefordringsslinga.

Den andra möjligheten är att du t.ex har skapat en e-postadress som heter “info” och en e-postadress som heter “erbjudande”. Om du nu har din e-postadress “info” omdirigerad till "erbjudande@valfrittnamn.se", men e-postadressen “erbjudande” redan har omdirigerats till info@valfrittnamn.se, skapar detta också en “vidarebefordringsslinga”.

I båda fallen får avsändaren av e-postmeddelandet ett meddelande om att det inte kan levereras strax efter att det skickats.

För att förhindra att detta händer igen, vänligen logga in på din STRATO kundinloggning (logga in här för ditt webbhotellspaket eller din domän). Klicka sedan på menyalternativen E-post och E-posthantering på vänster sida och ändra eller ta bort vidarebefordran av e-post (forwarder).

 

Vad betyder felmeddelande 550?

Du får detta felmeddelande t.ex om din e-postserver missbrukas som en öppen relay-server och främmande e-post eller till och med SPAM- eller reklammeddelanden levereras via din e-poståtkomst hos STRATO.

Dessa e-postmeddelanden kommer att avvisas av STRATOs server för ditt eget skydd.

 

I detalj innebär detta följande:
Innan du kan skicka e-post måste du logga in på e-postservern med ditt domännamn för autentisering. Om du nu driver en egen e-postserver via smtp.strato.com och denna missbrukas som en öppen relay-server, kommer e-post med en avsändaradress som inte tillhör ditt paket att skickas till mottagaren via din autentisering, med andra ord:

Avsändarens domännamn i e-postmeddelandet stämmer inte överens med det domännamn som du använde för att logga in på e-postservern via POP3.

Exempel: Du loggar in på e-postservern med din STRATO e-postadress namn@valfrittnamn.se. De e-postmeddelanden som du nu skickar har dock inte namn@valfrittnamn.se som avsändare, utan t.ex. linus@linusonline.se, vilket innebär att denna domän inte tillhör ditt paket.

Undvik att din server missbrukas som en Open Relayserver; förfarandet varierar beroende på vilken server och vilket operativsystem som används.

 

Varför får jag felmeddelandet “Mailbox in use”?

Meddelandet “Mailbox in use” (e-postkonto används) visas t.ex när du får ett e-postmeddelande. Om e-postmeddelandet är lite större kan det också vara lite längre.

En annan möjlighet är om du har använt ett och samma namn flera gånger, t.ex. e-postkonto 1 heter “webmaster” och under e-postkonto 2 finns också “webmaster”. Antingen som ett alias eller direkt som e-postkontots namn. Därför är det viktigt att se till att varje namn endast används en gång.

Det vanligaste fallet är att anslutningen till POP3-servern avbryts. Eftersom anslutningen inte avslutades korrekt fortsätter den till timeouttiden för inaktivitet (10 minuter). Under denna tid är det inte möjligt att logga in på samma e-postlåda igen, eftersom endast en anslutning tillåts till ett e-postkonto åt gången.

Om felet kvarstår i flera timmar eller dagar, vänligen kontakta vår tekniska hotline.

 

Varför får jag e-postmeddelanden som endast skickas till min domän?

Om ett e-postmeddelande skickas till din domän (t.ex. namn@valfrittnamn.se) och du inte har inrättat ett motsvarande e-postkonto (eller ett alias) under domänen, kommer e-postmeddelandet att vidarebefordras till ditt webmaster-e-postkonto (webmaster@valfrittnamn.se), förutsatt att du har aktiverat catchall-funktionen för denna e-postadress.

Detta innebär att alla e-postmeddelanden som skickas t.ex via fantasinamn@valfrittnamn.se hamnar i din webmasters e-postkonto. Detta ger dig ett oändligt antal e-postadresser, eftersom alla namn för e-postkonton före “@”-tecknet kommer att nå din domän.

Du aktiverar den så kallade catchall-funktionen i e-postadministrationen i ditt paket under e-post och e-postadministration genom att klicka på Redigera e-postkonto för ett befintligt e-postkonto:

 

2420_1.png

 

Varför får jag felmeddelandet “fel lösenord” när jag hämtar e-postmeddelanden med Outlook?

Om du får det här meddelandet utan att ha ändrat de tidigare inställningarna kan det bero på följande:

Din förfrågan till e-postservern kunde inte besvaras inom en viss tid. Outlook rapporterar sedan detta, t.ex med det missvisande meddelandet att du har angett ett felaktigt lösenord.

Du har nu möjlighet att antingen ställa in “timeout” högre eller helt enkelt hämta e-postkontot igen senare.

Du kan också helt enkelt tilldela ett nytt lösenord för e-postkontona i din STRATO kundinloggning på STRATOs hemsida. För att göra detta väljer du menyalternativen E-post och E-postadministration.

Felet uppträder också ofta när du konfigurerar om e-postkontot i Outlook. Outlook tillhandahåller redan det angivna namnet utan "@valfrittnamn.se" i fältet för användarnamn/kontonamn under konfigurationen. Detta ger ofta intrycket att inställningen är korrekt. Se till att "@valfrittnamn.se" fortfarande måste läggas till under konfigurationen.

 

Varför fungerar inte det filter som jag har ställt in så som jag har konfigurerat det?

Kontrollera de filter som du har skapat under Inställningar/Filter.

Det finns filterkombinationer som motsäger varandra. Du kan ha definierat ett filter som t.ex klassificerar avsändaren som skräppost och i ett annat filter definierar du andra villkor och åtgärder för denna avsändare.

Det är t.ex inte möjligt att söka efter textpassager i ett röstmeddelande och vidarebefordra det. Det är också möjligt att du har ställt in ett filter som t.ex innehåller villkoret “Sender does not contain ‘mail@valfrittnamn.se’” med åtgärden “Move to Drafts”. I det här fallet hamnar alla andra meddelanden automatiskt i “Utkast”.

 

Varför kan jag inte skicka e-postmeddelanden med stora bilagor?

Om du inte kan skicka e-postmeddelanden med bilagor, eller om det går att skicka men e-postmeddelandet kommer fram till mottagaren “uppdelat” med en .txt-bilaga, kan det ha olika orsaker. En möjlighet är att du har aktiverat en storleksbegränsning för meddelanden i ditt e-postprogram eller att den mottagande servern vägrar att leverera stora e-postmeddelanden. Dessa inställningar kan fastställas av Internetleverantören. Om du också skickar din e-post i krypterad form ökar kodningen av meddelandet avsevärt den ursprungliga filvolymen.

 

 

Obs: Om du inte vet var dessa inställningar är konfigurerade kan du klicka på “Hjälp” i ditt e-postprogram.

 

Tips: Med ett STRATO HiDrive-paket har du möjlighet att bevilja delningar för filer. På så sätt slipper du skicka meddelandet som en e-postbilaga. Den önskade mottagaren får endast en nedladdningslänk och laddar själv ner innehållet i filen via internet.

Var denna text till hjälp för dig?
Info: 909e511625770da26fd7e3cf80d7d362e3c0b8cf