@@@4603@@@

DMARC-policy: Avvisa phishing-e-post

Från och med slutet kommer STRATO att skicka all e-post med avsändardomänerna strato.se och strato.com, t.ex. nyhetsbrev, fakturor eller allmän avtalsinformation, uteslutande med DKIM och kommer att införa en DMARC-policy så att förfalskad eller förändrad e-post inte (eller inte längre) levereras. I följande artikel förklarar vi vad detta innebär för dig och vad du bör tänka på.

Med detta förfarande vill vi i första hand förhindra att du får skräppost eller phishingmejl i STRATOs namn. STRATOs DMARC-policy är inställd på avvisa, så det falska meddelandet kommer inte att levereras.

Vad måste jag göra?

I många e-postprogram kan du skapa egna filtreringsregler. Om du använder dessa för att vidarebefordra till en annan e-postadress och meddelandet ändras under processen (t.ex. fotnot läggs till, delar omorganiseras, rubrik tas bort, som Outlook gör, etc.), kommer DKIM-kontrollen att misslyckas i slutändan och e-postmeddelandet kommer att avvisas av mottagaren när den följer DMARC-policyn. I det här fallet ska du använda mekanismer som vidarebefordrar meddelandet oförändrat, till exempel filtreringsreglerna för vidarebefordran i STRATOs kundinloggning eller i STRATOs webbmail

 

DMARC

Om program används som laddar ner och ändrar e-postmeddelandet måste det använda programmet vidarebefordra meddelandet som "bifogat"

För kunder som uteslutande använder våra e-postservrar (skickar via smtp.strato.se) har vi sedan flera år tillbaka signerat all utgående e-post med DKIM.

Här hittar du mer information om hur du som STRATO kund kan använda DMARC.

Var denna text till hjälp för dig?
Info: ca909bbd11f3237a74249f924facef2e1ecf5616