DMARC-policy: Avvisa phishing-e-post
Från och med slutet kommer STRATO att skicka all e-post med avsändardomänerna strato.se och strato.com, t.ex. nyhetsbrev, fakturor eller allmän avtalsinformation, uteslutande med DKIM och kommer att införa en DMARC-policy så att förfalskad eller förändrad e-post inte (eller inte längre) levereras. I följande artikel förklarar vi vad detta innebär för dig och vad du bör tänka på.
Med detta förfarande vill vi i första hand förhindra att du får skräppost eller phishingmejl i STRATOs namn. STRATOs DMARC-policy är inställd på avvisa, så det falska meddelandet kommer inte att levereras.
Vad måste jag göra?
I många e-postprogram kan du skapa egna filtreringsregler. Om du använder dessa för att vidarebefordra till en annan e-postadress och meddelandet ändras under processen (t.ex. fotnot läggs till, delar omorganiseras, rubrik tas bort, som Outlook gör, etc.), kommer DKIM-kontrollen att misslyckas i slutändan och e-postmeddelandet kommer att avvisas av mottagaren när den följer DMARC-policyn. I det här fallet ska du använda mekanismer som vidarebefordrar meddelandet oförändrat, till exempel filtreringsreglerna för vidarebefordran i STRATOs kundinloggning eller i STRATOs webbmail
Om program används som laddar ner och ändrar e-postmeddelandet måste det använda programmet vidarebefordra meddelandet som "bifogat"
Här hittar du mer information om hur du som STRATO kund kan använda DMARC.