Sökmotoroptimering (SEO) är fortfarande avgörande för ett företag som vill etablera sig på webben och sälja där. Hur väl ditt innehåll listas i sökmotorerna och särskilt i Google är avgörande för att ditt projekt ska lyckas. I den här bloggen guidar vi dig till bättre synlighet i sökmotorerna genom fem enkla knep.
När du skriver engagerande SEO-innehåll belönar Google dig genom att placera webbsidorna högre i sökresultaten, vilket ökar ditt projekts synlighet. Detta kan öka antalet besökare på din webbplats och indirekt försäljningen i din webbshop.
Men att skapa bra innehåll är mer än att bara skriva in sökord och hoppas på det bästa. Att införliva SEO i ditt innehåll är ett hantverk, och som alla hantverk kräver det övning och lite kreativitet. Så här är en liten guide som kan hjälpa dig att optimera din copy.
1. Relevans: Ta reda på vad din målgrupp vill ha
Innan du börjar skapa texterna är det ett klokt råd att ta reda på vad målgruppen vill ha och vad de letar efter. I stort sett finns det tre huvudtyper av sökavsikter:
- Information: Dessa sökningar är av informativ karaktär. Detta är fallet när målgruppen letar efter svar eller information. Till exempel söker du på ”webbhotell med flera databaser”.
- Navigera: Här vet användaren vilken typ av webbplats hen vill besöka, till exempel ”STRATO Webbplats”.
- Transaktionell: Det här är när folk vill köpa något, till exempel ”köpa ett Ikea skrivbord”.
Innan du börjar skriva dina texter bör du ta reda på vad din målgrupp vill ha. Vill hen lära sig mer om något eller köpa något? Du kan anpassa dina texter efter detta och se till att det du skriver också är relevant för din målgrupp.
Hur får jag reda på vad min målgrupp söker? Förutom olika avgiftsbelagda verktyg finns det även några gratisverktyg tillgängliga för dig här, till exempel Google Suggest eller Answer the Public.
Google brinner för att hjälpa människor att hitta vad de vill ha, precis när de vill ha det. Därför är fokus på sökintention en avgörande faktor för din SEO-framgång.
Och vad betyder det specifikt för dig?
- Använd sökfrågor som rubriker och i underrubriker i texten
- Välj en sökfråga och skriv en hel artikel om ämnet.
- Optimera produkt- och tjänstebeskrivningar för att matcha sökningar.
2. Använd din målgrupps språk och ordförråd
För att din text verkligen ska nå målgruppen bör du också kunna och behärska deras språk. Om din målgrupp söker efter ”24 tum 16:10 monitor”, så vill de ha en billig 24 tums bildskärm vars bildförhållande är i 16:10 format. Därför ska du inte skriva om dyra 32-tumsskärmar i UHD-format, för det är en helt annan målgrupp.
Du bör också känna till målgruppens ordförråd. En lekman söker kanske exempelvis inte efter “äganderätt” utan “bostadsrätt” eller ”webbhotellsleverantörer” utan ”starta egen hemsida” och “bygga en ny webbplats”.
Det betyder inte att du som professionell ska använda termer felaktigt om målgruppen gör det. Du kan dock adressera eventuella vanliga felaktiga termer i ett markerat stycke eller en informationsruta, till exempel “Bostadsrätt vs. äganderätt” Så du gör du det bästa möjliga av situationen och slår två flugor i en smäll. Du informerar kunden och täcker både termer eller nyckelord i texten.
3. Överdriv inte med SEO och sökord och optimera din metadata
Du bör inte överdriva med att använda SEO-relevanta sökord. Om samma sökord fortsätter dyka upp i texten finns risken att Google straffar denna text och sorterar den längre ner i sökresultaten. Detta fel kallas ”keyword stuffing”.
Både Google och målgruppen vill att texten ska vara vettig. Skriv bara texten ”normalt”. Använd relevanta sökord där de är ändamålsenliga och ger mervärde. Försök inte vara smartare än Google.
Den relevanta metadatan inkluderar sidtiteln och metabeskrivningen (beskrivning). Plats för båda är begränsat. Därför: håll det kort, kom till saken och ge besökarna ett mervärde.
4. Rubriker är ett kraftfullt verktyg
Bra rubriker ökar klickfrekvensen. Därför är det vettigt att ta itu med detta ämne. En bra rubrik uppmuntrar till klick och framför allt håller den vad den lovar. Ingen gillar de skumma rubrikerna bakom vilka det inte finns något riktigt innehåll, bara ”tom luft”.
Rubriker har förmågan att fånga din publiks uppmärksamhet, så det är viktigt att de har betydelse. Det är också ett enkelt sätt att låta Google och dina besökare veta vad din sida handlar om.
Här är en liten checklista för bra rubriker:
- Är rubriken relevant? Tar den upp något som faktiskt förklaras i artikeln?
- Finns det relevanta sökord? Både professionella och som passar till målgruppen?
- Skulle du själv klicka på en sådan rubrik?
Eftersom huvudrubrikerna vanligtvis också avbildar sidtiteln (se avsnittet Metadata), är de föremål för samma utrymmesproblem. Så håll det kort, du har vanligtvis inte mer än 60 till 70 tecken.
5. Glöm inte: du skriver för människor
Google och dess marknadsmakt i all ära, men det är människor som läser dina texter och köper dina produkter. Inkludera relevanta sökord och väsentlig information, men se alltid till att texten är relevant för människor och ger dem ett verkligt mervärde. Om du uppnår detta har Google inget emot det, eftersom Googles kärnverksamhet är att ge människor rätt och relevant innehåll.
Slutsats
Många av tipsen motsvarar det som i folkmun kallas för »sunt förnuft«. Ändå glöms de bort eller används inte av många. Vad som också glöms bort är att SEO aldrig är slutgiltigt, utan är en pågående process. Sökmotortekniker förändras över tiden, liksom människors intressen. Innehåll som var relevant igår kan vara okej idag och föga tilltalande imorgon.